❤︎ Подкрепете ни!

СФСМВР: 2014

Pic

2014 година започва с обявена протестна готовност от страна на СФСМВР, заради забавянето на новия законопроект за МВР и е поредната, която е не само изключително динамична, но и наситена с обрати.  След няколко месечна борба през лятото на 2014 г. е приет нов закон за МВР, в който са взети предвид 14 от предложенията на СФСМВР и освен заплащането на нощния труд, в него се предвижда служителите да имат право на втора работа, да се сдружават с националнопредставителни организации, а участието в Съвета за социално партньорство е обвързано с конкретни показатели, доказващи представителност на синдикалните организации.  В новия закон се предвижда ползването на карти за градски транспорт от всички служители в МВР, а не само от тези по ЗМВР, увеличение на извънредния труд от 50  на 70 часа.  В закона са предвидени и доста структурни промени -извеждане на ГДБОП от МВР и „вливане“ в ДАНС, което започва изцяло нов процес по преназначаване; възстановяване на Главна дирекция „Охранителна полиция“ и Главна дирекция „Криминална полиция“, създаване на главна дирекция „Пожарна“. В закона се предвижда и Специализирана дирекция „Оперативно-технически операции“ да премине към Министерски съвет. Структурните промени и сътресения, до които водят са големи, но в частта касаеща правата на работещите  и техните социални придобивки, това е „най-социалния“ закон.

Това е годината, в която за втори път има увеличение на възнагражденията на работещите в МВР. Увеличението е с 10% и влиза в сила от 1 март 2014 г. със задна дата от 1 януари 2014 г.

В политически план това е поредната година на протести и предсрочни избори. СФСМВР организира протести срещу несправедливо наложено дисциплинарно наказание на пожарникар в град Варна и намерението на ГДПБЗН да въведе минимум от двама души в екип за пожарогасителни и спасителни дейности, при изискване от страна на Федерацията минимумът да е от трима души. В последствие организира протест срещу служебния министър на труда и социалната политика – Йордан Христосков във връзка с негово изказване, в което определя представителите на СФСМВР и техните искания за прозрачна пенсионна реформа и участие в преговорите като „комични“. Протестът  е на 18 октомври 2014 г., а членовете на СФСМВР протестират с клоунски носове и с послания „На смешниците не ни е смешно“. Малко по-късно при правителството на Борисов 2 е внесен законопроект за изменение и допълнение на ЗМВР, с който се отменят всички постигнати успехи с изключение на заплащането на нощния труд, времето на разположение и трудът по празници ( не се отменя, т.к. е стартирала наказателна процедура от ЕК, с която правителството е длъжно да се съобрази) и „доброзорното“ пенсиониране. В края на 2014 г., започва да се говори изключително интензивно за пенсионна реформа и въвеждане на минимална пенсионна възраст за всички работещи българи. Пенсионната реформа ще определи в голяма степен действията на СФСМВР през 2015 г. Трагичен инцидент на българо-турската граница води до промяна на организацията на работата на МВР и обмисляне намаляването на командированите служители и изграждане на преградно съоръжение.

Освен това се очертава членовете на СФСМВР да станат свидетели на поредната реформа на реформата – този път реформата на министър Вучков на реформата на предшественика му – Йовчев.

 

В началото на 2014 г., все още се провеждат макар и спорадични, но ежедневни протести срещу правителството на Пламен Орешарски, а на 8 януари 2014 г., Волен Сидеров – народен представител и председател на партия Атака, удря полицай. Този инцидент предизвиква серия от протести пред сградата на Народното събрание, а СФСМВР излиза в публичното пространство с остра и осъждаща постъпката на народния представител позиция.

В позицията си, СФСМВР се обръща до народните представители и изразява дълбокото си възмущение и безпокойство от поредния инцидент между народен представител и служител на МВР. От Федерацията напомнят, че по време на продължаващите близо година протести, многократно са призовававали своите членове, колеги и протестиращите граждани, да сдържат агресията и да не допускат цивилизованият протест да се изражда в противозаконно насилие срещу граждани или служители на реда. Представителите на СФСМВР констатират факта, че се налага да се обърнат с подобен призив към народните представители от 42-то Народно събрание на Република България. От Федерацията им напомнят, че съгласно действащото законодателство служителите на МВР при изпълнение на служебните си задължения са физически неприкосновени, а причиняването на телесна повреда на полицейски орган, при или по повод изпълнение на службата му, е престъпление по смисъла на Наказателния кодекс.  От Федерацията изразяват надеждата си, че в конкретния случай компетентните органи ще изпълнят съвестно задълженията си и заявяват, че погазването на законите тъкмо от тези, които са избрани да ги създават, е позор за Народното събрание и е несъвместимо с идеята за парламентарна демокрация.

В последващите си коментари и участия по темата, представителите на СФСМВР казват, че законът дава право на полицейския служител в определени обстоятелства да използва сила или помощни средства, но няма текст от закон, който да дава такива права на народен представител.

"Не може в държава, която претендира да е демократична и европейска, да се толерира насилието срещу служители на полицията.“

 „Колегите биха могли да реагират, да приложат сила, което би довело до ескалация на напрежение. Нееднократно сме се обръщали към колегите с апел да укротяват агресията и да не превръщат мирните протести в изблици на насилие срещу служители на реда или срещу граждани. Очевидно ще трябва да се обърнем с подобен апел и към някои политици, но нека не делим хората на народни представители и граждани. Законът би трябвало да е еднакъв за всички. Служител на полицията в униформа, който изпълнява служебните си задължения, по закон е неприкосновен, а нанасянето на телесна повреда на такъв служител е престъпление по смисъла на Наказателния кодекс. МВР си има определени функции в случая и моето мнение е, че те не се изразяват в даване на изявление по повод на някакви инциденти. МВР си има определени задачи. Според мен в момента това е проблем на парламента и на прокуратурата.“

Валентин Попов – председател на  УС на СФСМВР

Имунитетът на Волен Сидеров е поискан от прокуратурата, обвинителен акт срещу него е внесен през април 2014 г.,  а ход на делото срещу него  за хулиганствои нанасяне на лека телесна повреда е дадено едва в края на март 2015 г.

Успоредно със завихрилите се страсти покрай  насилието и унижението срещу  полицай от народен представител, в 42-то НС събрание темата за МВР, реформите и исканията на СФСМВР е на дневен ред и е повод за провеждане на сериозни парламентарни дебати.

В началото на февруари 2014 г., на сайта на МВР е публикуван проект на постановление, в което министърът на вътрешните работи – Цветлин Йовчер предлага увеличение на заплатите в МВР, Националната разузнавателна служба (НРС), дирекция "Охрана" към Министерство на правосъдието и за цивилните лица, работещи в Министерство на отбраната. В документа се посочва, че заплатите на вътрешното министерство ще се увеличат с 8%,  а средствата ще се осигурят от "извършената оптимизация на административните структури на ведомството, закриване на някои дейности и не на последно място намаляване на общия брой служители на МВР".

Ръстът на заплатите е от 1 януари 2014 г., но влиза в сила от 1 март 2014 г., а служителите получававт увеличението си със задна дата.

 

На 27 февруари 2014 година – след повече от 4 месеца „отлежаване“ в НС, се приема на първо четене новия закон за МВР.

 

 

ДЕКЛАРАЦИЯ

 

УС на СФСМВР от името на всички членове на най-голямата синдикална организация в МВР поднася искрените си съболезнования и съчувствие към семейството, роднините, близките, приятелите и колегите на загиналия на 14.03.2014г. в гр.Лясковец при изпълнение на служебните си задължения служител на МВР Емил Шарков и изразява надежда за скорошно и успешно оздравяване на тримата колеги от СОБТ ранени при операцията.

УС на СФСМВР счита, че най-изконното право, което следва да бъде защитавано от една синдикална организация е правото на живот. Настояваме да бъде проведено пълно, всестранно и безпристрастно разследване на инцидента в гр.Лясковец. Да бъдат установени всички виновни длъжностни лица, които с действията или бездействието си са допринесли за това нещастно развитие на ситуацията и да им бъде потърсена дисциплинарна, а при наличие на данни за престъпление - и наказателна отговорност.

Настояваме ръководството на МВР в най-кратък срок да излезе с програма съдържаща спешни мерки насочени към минимизиране на риска от повторение на подобни инциденти.

На 15 април 2014 година СФСМВР провежда кръгла маса за обсъждане законопроекта за Закон за Министерството на вътрешните работи. Нейното провеждане е провокирано от факта, че законът за МВР в голяма степен регулира реда и условията, при които се произвежда и предоставя на обществото и гражданите услугата „сигурност”, правата и задълженията на гражданите, свързани с получаването на тази услуга и именно затова, освен представители на СФСМВР, покани за участие в кръглата маса са изпратени и до представители на национални медии, неправителствени организации, синдикални организации в сектор „Сигурност“ и до 17 народни представители от Комисия по вътрешна сигурност и обществен ред, Комисия по правни въпроси и Комисия по труда и социалната политика в 42-то Народно събрание.

Участие в кръглата маса вземат всички заинтересовани страни, които сближават своите позиции по отношение на своите виждания и философия за МВР.

Изключение правят народните представители, чиито места остават празни. От Федерацията излизат с официално становище, в което споделят своето дълбоко разочарование от липсата на желание у депутатите да вземат участие в кръглата маса – в ден, в който са освободени от ангажимента си да участват в пленарно заседание и заявяват, че започват да изпитват реални съмнения относно прозрачността по обсъжданията и приемането на новия закон, както и за мотивите, стоящи зад подобно отлагане, продължило повече от половин година.

В официалната позиция на СФСМВР се казва, че отсъствието на народни представители и неглижирането на проблеми, касаещи не само служителите в МВР и техните семейства, но и всички граждани на Република България, които се вълнуват от качеството на услугата „сигурност“, граничи с арогантност. От Федерацията допълват, че са се опитали да обяснят мотивите, стоящи зад направените от тях предложения за промени в законопроекта и че ще се опитат да го направят и на заседание на парламентарните комисии преди второто четене. С това почти всичките позволени от закона средства за изразяване на позицията на СФСМВР ще бъдат изчерпани и от Федерацията заявяват, че по-нататъшното отлагане на приемането на нов закон за МВР не може да бъде оправдано по никакъв начин.

На кръглата маса синдикатите и представители на суверена се съгласяват, че: законопроектът за Закон за МВР е важен и трябва да бъде обсъден публично и прозрачно. От Федерацията са безапелационни: повече няма да чакат!

В своята позиция, СФСМВР заявява, че до края на април 2014 година, УС ще проведе извънредно заседание, на което ще вземе решение каква да бъде реакцията във връзка със забавяне на обсъждането на проекта за Закон за МВР, а предварителните нагласи е тя да бъде остра.

Единственият въпрос, чийто отговор синдикалните активисти очакват да получат е: къде народните представители ще решат да проведат дебата и да се срещнат със своя суверен – на кръгла маса, в медиите или на площада пред Народното събрание?

 

Разпространената от СФСМВР позиция предизвиква мигновенна реакция и на 17 април 2014 г., лидерът на БСП – Сергей Станишев от Бургас заявява, че новият закон трябва да бъде придвижен във всички парламентарни комисии и  приет до 1 май 2014 г.

Дебатите в пленарна зала са изключително сериозни. Споровете са основно в политическата част на новия закон, но има сериозен дебат и по отношение на увеличението на часовете за  извънреден труд, което е и едно от исканията на СФСМВР. По време на дебата, Красимир Ципов – към  онзи момент депутат и в последствие зам.-министър на вътрешните работи се противопоставя срещу увеличението от 50 на 70 часа на тримесечие, като аргумента му е, че в бюджета на МВР няма да има средства, с които да се покрият тези разходи. С тази си теза той се опитва да удължи „ангарията“ в МВР, срещу която СФСМР се противопоставя предните няколко години.

На 28 май 2014 г. новият закон за МВР е приет и на второ четене от 42-то НС.

 

Междувременно, на 30 април 2014 г. е публикуван доклад на международната организация Human Rights Watch, в който се казва, че има не само полицейско насилие, но и издеваателства над бежанците от страна на българските полицаи. Докладът е писан в съавторство от Български хелзински комитет и Български червен кръст.

 СФСМВР изготвя поредната си остра позиция, в която изразява категоричното си несъгласие с изнесените данни  за полицейско насилие над бежанци от страна на служители в МВР, оповестени  в доклада на правозащитната организация Human Rights Watch.

В официалната позиция се казва, че в публикувания доклад има изключително много фактически грешки, които експертите провели изследването не са проверили, а това поставят под съмнение достоверността на резултатите.

Нещо повече – в доклада на правозащитната организация няма отразено мнение или позиция на нито един полицай, няма проверка на достоверността на твърденията на интервюираните, част от които казват, че не само са бити от полицаите, но са били и ограбени от тях. Съгласно българското законодателство това е длъжностно престъпление и най-малкото, което се очаква от една правозащитна организация, е да спази процедурите и да сигнализира за това. Доколкото ни е известно, подобни сигнали не са постъпили към момента.“

СФСМВР -  като организация, чиято цел е да отстоява и защитава правата на служителите в МВР -  заявява, че Българският полицай не е крадец и насилник, а спазва всички норми и регламенти на Европейското законодателство.  Федерацията счита, че подобни непотвърдени и субективни твърдения  уронват не само авторитета на професионалистите, които работят при изключително тежки условия, за да гарантират обществените ред и сигурност, но и авторитета на Република България.

СФСМВР изисква от Human Rights Watch и от организациите в Република България, с които са работили, а именно Български червен кръст и Български Хелзински комитет, не само обяснение за избора им да оповестят по този начин субективна и непроверена информация, но и извинение на всички служители в МВР за това, че ги наричат крадци и насилници.

Ден по-късно, Български червен кръст публикува на страницата си официална позиция, в която казва, че се разграничава от изводите и заключенията в доклада и че не е участвала в неговото изготвяне.

 

На 9 юни 2014 г., президентът на Република България – Росен Плевнелиев, налага вето върху приетия закон за МВР, като в мотивите си казва, че няма финансова обосновка за увеличение на заплатите на служителите и увеличение на часовете извънреден труд.

 

На 11 юни 2014 г. СФСМВР излиза с позиция по отношение на ветото   на Президента Плевнелиев и се обръща към цялата българска общественост, като заявява,че приема с огромно огорчение това вето и без да поставят под съмнение конституционното право на Президента на Република България да върне Закона за ново обсъждане в Народното събрание, изразяват несъгласието и протеста си срещу някои от мотивите за това. От Федерацията казват, че са изненадани и от почти пълното неглижиране на проблемите, създавани от действащия Закон за Министерството на вътрешните работи години наред.

„В качеството ни на служители в деполитизирана държавна структура ние нито имаме право, нито имаме и най-малкото желание да се включваме в политически дебат по въпроси, които не засягат социалните и професионалните ни права. В същото време не можем да не припомним на Президента на Република България, на депутатите в 42-то Народно събрание и на българската общественост някои проблеми, които остават скрити зад фойерверките на този политически дебат.

Припомняме, че действащият Закон за МВР създаде в разпределението и отчитането на работното време на служителите такъв хаос, който не можа да бъде преодолян с издаването и изменението на подзаконови актове през последните пет години.

Припомняме, че действащият Закон за МВР не регулира заплащането на нощния труд и не предвижда ограничение на извънредния труд, с което практически узаконява ангарията.

Припомняме, че за тези проблеми в продължение на години алармираме всевъзможни български и европейски институции.

Припомняме, че с редица свои становища Омбудсманът на Република България потвърждава констатациите ни по тези проблеми.

Припомняме, че заради тези проблеми България е обект на наблюдение по програмата EU PILOT и че през 2012 година българското правителство е поело ангажимент пред Европейската комисия тези проблеми да бъдат регулирани в съответствие с европейското законодателство до юли 2013 г.

Припомняме, че спечелените от наши колеги съдебни спорове по тези проблеми вече са хиляди, а лихвите по присъдените обезщетения, както и съдебните разходи са за сметка на българските граждани. Припомняме, че дори и в момента заведените дела от подобно естество само от членове на СФСМВР са над 150.

Припомняме, че – независимо от правото на президента Плевнелиев да има собствено мнение по въпроса – принципът на представителност на синдикалните организации е широко разпространен не само в България, но и из цяла Европа и масово се прилага не само на национално ниво, но и в полицейски служби и правохранителни структури, каквато е МВР.

Припомняме, че за пореден път се отлага решаването на проблеми, свързани с нарушаването на наши конституционни права, на които президентът Плевнелиев по странна ирония се позовава в мотивите си - правото на труд - здравословни и безопасни условия на труд, на минимално трудово възнаграждение и на заплащане, съответстващо на извършената работа.

Припомняме, че е застрашено и основното ни човешко право – правото на живот. Пропуски в действащия Закон са в състояние да доведат до ситуации, при които пряко се заплашва здравето и животът на граждани и служители в МВР.

Припомняме, че нереформираното и досега – въпреки многобройните експерименти – Министерство на вътрешните работи работи все по-трудно и на служителите в него става все по-трудно да изпълняват задълженията си и да предоставят на българските граждани продукта „сигурност“ с качество на европейско ниво. Припомняме и предупреждаваме, че тези процеси не могат да продължават безкрайно.

Припомняме и предупреждаваме, че вярата в българската държавност е сериозно разклатена дори и сред държавните служители в МВР.

Не ни остава друго, освен да изразим надежда, че при повторното разглеждане на Закона за МВР в Народното събрание политическото противостоене и политическата демагогия поне за момент ще бъдат загърбени и ще бъдат потърсени и намерени адекватни решения на проблемите от законодателен характер, които вече десетилетия разяждат отвътре Министерството.

Припомняме и предупреждаваме, че времето за намиране на тези решения изтича, а запазването на тенденцията ще доведе до трудно предвидими неприятни последици. И тези последици ще бъдат остро почувствани не само от служителите в МВР, но и от цялото българско общество и всеки български гражданин.“

На 19 юни 2014 г., 42-то НС отхвърля ветото на Президента.

 

 

На 26 юни 2014 г., Европейският полицейски съюз /ЕПС/ и Синдикалната федерация на служителите в МВР /СФСМВР/ организират дискусионна среща с избраните от България депутати в Европейския парламент, експерти в сектор „Сигурност“ и представители на неправителствени организации. Срещата има за цел да се обсъдят Европейските политики и основните приоритети в сектор „Сигурност“ за периода 2014-2019г., както и да се посочат националните и Европейки интереси и необходимите условия и предпоставки за тяхното реализиране.

На дискусионната среща, освен вижданията на българските представители в Европейския парламен /ЕП/, е предвидено да се обсъдят и средносрочните планове и политики на ЕПС за законодателни промени на Европейско ниво, които да бъдат представени от  Президента на ЕПС - Герит  Ван де Камп.

Основната причина за иницииране на дискусионна среща е, че ЕПС и СФСМВР вярват, че крайният продукт и същинския смисъл на сигурността е защитеността на отделния европейски гражданин,  неприкосновеността на неговата свобода и достойнство, на фона на едно ново и по-голямо предизвикателство за утвърждаването на единни политики и вземането на решения - запазването на териториалната цялост,  автономност и политическа стабилност на страните – членки на ЕС.

За съжаление опитът на СФСМВР да се запознае с визията на българските представители в ЕП не успява.

След като от поканените представители на всички парламентарни групи в 42-то НС нито един не пожела да участва в кръглата маса, по обявения от много от тях за недостатъчно дискутиран  закон за МВР, през април 2014 г., на дискусионната среща, организирана през юни 2014 г., от 17 български евродепутати само един взема участие. Нещо повече, до последния момент в офиса на Федерациятане е получено нито едно писмено становище по темата, както са помолени да направят представителите на Република България в ЕП.

Във водената от Милен Цветков дискусия,  участват Ангел Джамбазки – депутат в ЕП, Никола Сталев – асистент на Андрей Ковачев /депутат в ЕП/, Пламен Ангелов – зам.-министър на вътрешните работи, ген. Чавдар Червенков – бивш зам.-министър на вътрешните работи и представител на Център за изследване на демокрацията, Чавдар Петров – национална асоциация „Сигурност“ и Георги Кръстев – координатор на ПП ГЕРБ.

Според президента на ЕПС - Герит Ван де Камп, дискусиите с участие на европейски парламентаристи не трябва да приключват в деня на изборите за ЕП, а напротив – трябва да се задълбочават и след него. СФСМВР обявява, че намира за тревожен факта, че само един от 17 български евродепутати съумява да намери време и да изложи повече или по-малко ясна позиция.

За ЕПС и за СФСМВР като негов член, визията на депутатите в ЕП за развитието на политиките в сектор „Сигурност“ са от особено значение по ред причини:

  • на първо място, защото в продължение на години организацията на Европейските полицейски синдикати, усилено работи за приемане на общи за ЕС минимални стандарти, отнасящи се до социалния и икономически статус, въоръжението и материалното обезпечаване и синдикалните права и защита на заетите в сектор „Сигурност“.
  • На второ място, защото е очевидна нарушената комуникация между ЕП и професионалните организации на служителите в сектора. От това страдат не само те, но и качеството на доставяната от тях услуга – сигурността на гражданите на ЕС.

„Ако искат сигурна Европа, политиците не могат да го постигнат сами“, заявява в хода на дискусията Герит Ван де Камп.

Като основни проблеми пред сектор „Сигурност“ на европейско ниво са идентифицирани липсата на координация и споделяне на ценности, липсата на политически консенсус и зле структурираната система от приоритети. СФСМВР на национално ниво – в сътрудничество с други неправителствени организации – и ЕПС на европейско равнище, заявяват по време на дискусията, че ще продължат да настояват за изясняване пред широката общественост на визията на депутатите от ЕП по политиките в сектор „Сигурност“ в ЕС.

От гледна точка на СФСМВР, отказ от участие в следващи дискусии по темата от страна на българските представители в ЕП, може да бъде квалифицирана единствено като безотговорно поведение.

Малко преди провеждане на дискусионната среща се заражда друг конфликт, който води до организирането и провеждането на първия регионален протест за защита правата на конкретен член на СФСМВР, състоял се на 26 юли 2014 г. в град Варна.

На 30 юни 2014 г., Федерацията разпространява в медиите официална позиция и пита кой и как управлява главна дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението“, защото след денонощия във вода и кал в Аспарухово, варненски пожарникар получава вместо награда – наказание, а фактите довели до това са както следва:      


На 20 юни 2014 г. по време на обявеното бедствено положение в район Аспарухово, област Варна при преместване на отводнителна мотопомпа от един адрес на друг екип от двама пожарникари от ОУПБЗН-Варна е спрян от журналиста от БНТ - Иво Никодимов, който подава сигнал за затрупани в дере автомобили и настоява екипът да се заеме с изваждането им.         
Старши пожарникар Валентин Йорданов отговаря, че колите са проверени от водолазния екип, няма тела в тях, а и за да се извадят трябва да пристигне подемна техника.    
Г-н Никодимов не е информиран, че за почистването на дерето вече е създадена организация, нито че – предвид информацията, с която разполага, късния час и наличната техника – кризисният щаб е взел решение да остави изваждането на тези автомобили за следващия ден. 
Г-н Никодимов пропуска и обстоятелството, че спреният от него екип не само изпълнява друга задача, но и не разполага с необходимите технически средства, свързва се с директора на Главна дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението“ главен комисар Н. Николов и подава мобилния си телефон на старшия на екипа с думите „Говорете с генерал Николов“.  Приемайки, че става дума за някой от участващите в аварийно-спасителните дейности военни, който не е част от йерархичната му верига, старши пожарникар Йорданов отказва да разговаря, заявявайки: „Няма за какво да разговарям с генерала“. (За сведение на г-н Никодимов е важно да се отбележии, че военни – в това число и генералски – звания не се използват в МВР вече повече от осем години.)
Тези действия на старши пожарникар Йорданов са квалифицирани като проява на неуважение към представител на обществото, представляваща нарушение на Етичния кодекс за поведение на държавните служители в МВР, за което на 25 юни му е наложено дисциплинарното наказание „порицание“.

СФСМВР обявява, че варненските пожарникари и спасители са пред протест!     
Причините? Численият състав на екипите им системно се намалява и на служителите се дават почивни дни с цел недопускане полагането на извънреден труд – дори и при обявено бедствено положение. В същото време за ликвидиране на последиците от бедствието неизбежно се налага да бъдат прекъсвани почивките на служителите и да бъде полаган извънреден труд.         
Капката, заплашваща да прелее чашата, е наложеното с изключително странни мотиви наказание на служител от ОУ ПБЗН – Варна.

Въпросите:
СФСМВР винаги се е отнасяла с дължимото уважение към българските медии.
Факт е и непрекъснатото настояване на Федерацията за по-широко отваряне на МВР към медиите и към обществото като цяло.         
С оглед на тази абсурдна ситуация обаче Федерациятазаявява, че се чувства длъжна да зададе няколко въпроса.     

Би ли приел уважаваният от нас журналист Иво Никодимов, че в България може да има по-компетентни от него специалисти в една доста отдалечена от журналистиката област – каквато са неотложните аварийно-спасителни действия при природно бедствие?                     
Допустима ли е пряката намеса на граждани – пък били те и известни журналисти – в работата на аварийни екипи, извършващи такива действия?


Укоримо ли е поведението на пожарникар, отказал да прекрати изпълнението на поставена от преките му ръководители задача, за да изпълни „разпореждането“ на гражданин – дори и ако той е известен журналист?       


Убедени ли са директорът на ГД ПБЗН главен комисар Николов и ръководството на МВР, че за действията си след почти денонощие във водата и калта колегата Йорданов заслужава не награда, а наказание?

Въпросът доколко законосъобразно е наложено наказанието на колегата Йорданов СФСМВР оставя на Варненския Административен съд, но от чисто морална гледна точка УС на СФСМВР окачествява това наказание като гавра със служителя.   

От СФСМВРзаявяват, че очакват бърза и адекватна реакция от страна на ръководството на Главна дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението“, както и от страна на министъра на вътрешните работи, до който е изпратен сигнал.           
Остава открит обаче въпросът кой и как управлява ГД ПБЗН.           
Част от този въпрос е и будещият недоумение отказ на представителите на Главната дирекция в две работни групи и в продължение на месеци да приемат обоснованите аргументи – не само на СФСМВР, но и на други синдикални организации –  по въпроса за минимално допустимия брой служители в екипите, осъществяващи пожарогасителна и спасителна дейност.         
СФСМВР предупреждава широката общественост, че изпращането на екип в състав само 2 (двама!) служители – което според представителите на Главната дирекция е достатъчно - в определени ситуации може не само да попречи на служителите да изпълнят професионалните си задължения, но и да изложи на пряка заплаха здравето и дори живота им.

Позицията на Федерацията отваря „кутията на Пандора“ и с това се поставя началото на открит конфликт между СФСМВР и директора на ГДПБЗН, който в последствие прераства в протести и води до искане на оставки.  Наложеното наказание е само и единствено поводът за това, но истинската причина са своеволията и отказът на ръководството на ГДПБЗН да въведе минимална численост на екипите извършващи пожарогасителна и спасителна дейност, така както е на територията на целия Европейски съюз.

 

На 24 юли 2014 година, два дни преди организирания протест в град Варна, който официално е обявен като събрание на открито, СФСМВР разпространява в медиите поредната си декларация срещу готвените промени в ЗМВР по отношение на минималния брой служители в екип и се противопоставя на намерението на ГДПБЗН да се въведе такъв минимум и той да бъде от двама души. МВР възнамерява да регламентира минимален състав от двама служители на екипите, осъществяващи пожарогасителната и спасителната дейност, въпреки аргументите на СФСМВР, в противоречие с широко разпространената европейска и световна практика и в разрез с взетото само няколко дни по-рано от Съвета за социално партньорство в МВР компромисно решение екипът да е от трима души. Регламентът за минимум двама души при гасене на пожар се налага, чрез новия Закон за МВР, съгласно който при гасене на вътрешен пожар или огън в опасна зона, огнеборците трябва да стоят на разстояние и да чакат подкрепление от най-близката противопожарна служба. Според СФСМВР това не само би попречило в редица случаи на пожарникарите и спасителите да изпълнят задълженията си, но би изложило на неоправдан риск здравето и живота им, както и здравето и живота на гражданите.  Успоредно с това от Федерацията напомнят, че „по време на бедственото положение във Варна е наложено нелепо дисциплинарно наказание на пожарникар, член на СФСМВР. По правната страна на проблема СФСМВР очаква да се произнесе Варненският административен съд, но от морална гледна точка това наказание е гавра с труда и достойнството на пожарникарите и спасителите и именно поради това СФСМВР започва протестни действия във Варна“. От Федерацията информират българските политици и гражданското общество, че няма да спрат дотук и заявяват с огромно съжаление, че  явно толерантността и диалогичността им очевидно не дават резултати. Именно поради това излизат на улицата и смятат да останат там колкото е нужно, а през това време от СФСМВР заявят, че ще задават въпроси и ще очакват отговори.

„Няма да приемаме голи оправдания и празни обещания. Ще искаме оставки. Време е да изхвърлим боклука. Този протест е първото от серия активни действия на СФСМВР, целящи да се гарантират здравето, живота и правото на достоен труд на служителите в МВР и по-конкретно – служителите в Главна дирекция "Пожарна безопасност и защита на населението" /ГДПБЗН/. Дирекция, която е абсолютен рекордьор в МВР по изплатени суми за загубени съдебни дела – за малко повече от три години под формата на присъдени на нейни служители обезщетения за неизплатен нощен и извънреден труд и отменени по съдебен ред дисциплинарни наказания от нея изтекоха 524 997 лв. ГДПБЗН се управлява с опасно милитаристичен стил и в духа на феодалните порядки от хора, които в продължение на години злоупотребяват с пожарникарите и спасителите„ се казва в позицията на СФСМВР.

 

На 26 юли 2014 г., от  11.00 часа пред Катедрален храм – Паметник "Свето успение Богородично" в град Варна се провежда събрание на открито.  По време на събитието над 600 пожарникари, спасители и полицаи протестират в защита на своя колега и срещу новата наредба, която свежда екипите за пожарогасителна и спасителна дейност до двама души. СФСМВР настоява в екипите да работят по минимум четирима професионалисти - както е в Европа, Съединените щати и Канада.  Протестиращите членове на Федерацията заявяват, че ако новата наредба бъде приета противопожарните сили няма да могат да си вършат работата.

„Това вече застрашава живота и здравето на служителите и на хората. Ние няма да можем да си вършим работата“

Красимир Костов, член на УС на СФСМВР

Членовете на СФСМВР протестират въпреки,  че наредбата е свалена от сайта на МВР, а наказанието за Аспарухово – отменено. Протестите продължават и настояват да им бъде отговорено защо въобще е наказанието е било наложено. Протестиращите заявяват, че напрежение в МВР има и добавят, че искат оставки. От Федерацията заявяват, че искат пълна проверка на всички дирекции в Министерството и чакат да бъде сформирано служебното правителство, за да го поискат от новия министър.

Протестът на СФСМВР е само три дни след депозираната на 23 юли 2014 г., от правителството на Пламен Орешарски оставка (междувременно Кoрпоративна търговска банка е затворена), а в последните си дни 42-то НС, гласува актуализиране на бюджета, в т.ч. на Националната здравноосигурителна каса. Взето е решение да не се увеличава размера на дълга, да се направи преразпределение и „свиване“ на бюджетите на институциите. Това действие на депутатите води до необходимостта МВР да се „раздели“ с 47 млн.  лева, с което се обесмисля приетият нов закон за МВР и предвиденото увеличение на възнагражденията на служителите.

На 6 август 2014 година за министър на вътрешните работи в служебното правителство на Георги Близнашки е  назначен Йордан Бакалов.            

На 11 август 2014 година СФСМВР официално подкрепя исканията на национално представителните работодателски и работнически организации, разпространени през месец юли 2014 г., в които се казва, че отчитат безпрецедентната политическа криза, довела до пълен срив на доверието към държавността и държавните институции, но настояват за отговорни отношения и решения между парламентарно представените партии, политиците, Правителството, президентът на Република България и правораздавателните органи. В позицията на национално представителните работодателски и работнически организации се казва, че  „в случай, че не бъдат положени адекватни усилия за успокояване на обществото, ще преминем към радикални действия, като ползваме всички възможни обществени и граждански инструменти и действия преди провеждането на парламентарните избори.“

В своята декларация, СФСМВР разширява очакванията по отношение на сектор „Сигурност“ и настоява за прекратяване на конюнктурните промени и започване на стратегически реформи в МВР, ясни ангажименти от страна на бъдещото правителство по отношение на социалния диалог и публично обявяване и обсъждане с всички заинтересовани страни на намеренията за реформа в МВР.

ДО

Д-Р КОНСТАНТИН ТРЕНЧЕВ

ПРЕЗИДЕНТ НА КТ „ПОДКРЕПА“

 

ДО

ПЛАМЕН ДИМИТРОВ

ПРЕЗИДЕНТ НА КНСБ

 

ДО

ЦВЕТАН СИМЕОНОВ

ПРЕДСЕДАТЕЛ НА БТПП

 

ДО

БОЖИДАР ДАНЕВ

ИЗПЪЛНИТЕЛЕН ПРЕДСЕДАТЕЛ НА БСК

 

ДО

ДОБРИН ИВАНОВ – АИКБ

 

ДО

ОГНЯН ДОНЕВ

ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КРИБ

 

УВАЖАЕМИ ГОСПОДА,

С решение на УС на Синдикална федерация на служителите в Министерство на вътрешните работи /СФСМВР/, от 27.07.2014г., се присъединяваме към ДЕКЛАРАЦИЯТА на Национално представителните организации на работниците и служителите, и на работодатели. СФСМВР би желала освен да се присъедини и да разшири обхвата на Декларацията по отношение проблемите в сектор „Сигурност“ - един сектор с решаващо значение, както за гражданите, така и за бизнеса, и синдикалните организации в Република България.

СФСМВР е най-голямата синдикална организация в МВР, обединяваща 6500 служители /13 % от общия състав на министерството/ от 27 областни дирекции на МВР, ГДПБЗН, ГДГП и др. Членува в Европейски полицейски съюз заедно със синдикални организации на полицейски служители в Германия, Холандия, Испания, Австрия, Румъния, Сърбия, Украйна, Литва, Латвия и др., наброяващ 800 000 члена.

Присъединяваме се към Декларацията, защото не бихме искали за пореден път в сектор „Сигурност“ и в частност МВР, да се работи на парче и да се извършват конюнктурни реформи, с които не се решават проблемите и пречат на услугата, която се предоставя от служителите в МВР да отговаря на потребностите и очакванията на гражданите.

Ние не желаем трудът ни да се използва за постигане висок рейтинг на поредния министър.

Ние не желаем да обясняваме за пореден път, че спазването на Европейски директиви за заплащане на положен извънреден и нощен труд е задължително, в страна членка на Европейския съюз.

Настояваме намеренията за стратегия в реформирането на Сектора да бъдат публично оповестени и обсъдени от партиите, участващи в процеса на управление на страната и представители на гражданското общество, и да се прилага само след постигнат пълен консенсус между заинтересованите страни.

Настояваме за ясни ангажименти от страна на бъдещето правителство по отношение на социалния диалог в Сектора и за гаранции, че ще бъдат налагани санкции в случаите на неговото нарушаване от политическото и/или професионалното ръководство.

Разпадът в МВР е хроничен и се дължи на нереформираната система, дехуманизацията /третирането на служителите като предмети/, липсата на ефективни механизми и политики за насърчаване на екипността, комуникацията и мотивацията. Не можеш с методите на дразнене, лишаване, всяване на страх, потискане, агресия и авторитаризъм да се "грижиш" за някого и да очакваш, че той ще те търпи до безкрайност.

Искаме от служебния кабинет и веднага след него, от избраните в 43-тото НС на Република България следното:

- Пълна проверка на дейността на директорите на специализираните, главните и областните дирекции в МВР;

- Излизане от анонимност на участниците в работни групи по нормативни документи в МВР. На всеки такъв проекто-документ да са изписани ясно имената на участниците създали нормата;

- Прекратяване на политическите назначения в МВР на всяко ниво;

- Създаване на стратегия с оглед конституиране на обществен съвет към МС за сектор „Сигурност“;

- Определяне на субектите в сектор „Сигурност“;

- От следващия кабинет и представителят на МВР в него ще искаме ясни предварителни ангажименти за социалния диалог МВР и гаранции, че постигнатите договорености ще се спазват от ръководния състав в МВР;

 

- От кандидатите за депутати в 43-то НС ще поискаме ясна визия за реформите в сектор „Сигурност“ и ще отстоим правото ни на участие в процеса на тяхното консултиране и обсъждане.

Декларираме, че с настоящето писмо не желаем и няма да участваме в никакви политически спекулации или дейности. Продиктувано е единствено и само от дълбоката криза в Сектора и желанието ни, като професионалисти и синдикална организация, призвана да защитава честта и достойнството на служителите, това да се промени.

УС на СФСМВР

 

Малко след встъпването си в длъжност, служебният министър на вътрешните работи – Йордан Бакалов, назначава финансов одит и заявява, че липсват над 115 млн. лева, които са необходими за вдигането на заплатите на работещите в системата и заплащане на увеличените часове извънреден труд.  И въпреки, прехвърлените 47 млн. лева към бюджета на НЗОК (гласувани на последното заседание на 42-то НС), служебният министър заявява, че има гаранции от финансовото министерство, че средствата за заплащане на извънреден труд, време на разположение, труд на празници ще бъдат осигурени.

В началото на август 2014 г., служебният министър на труда и социалната политика – Йордан Христосков, обявява, че се подготвят няколко варианта на пенсионна реформа, а „на първо място стоят предложенията за прекратяване на практиката за ранно пенсиониране на хората, работещи по първа и втора категория труд.“

През септември 2014 г., в публичното пространство започва да се говори все по-интензивно за предстоящите реформи в пенсионната система и за въвеждане на минимална възраст за пенсиониране на работещите в системата на МВР. СФСМВР изпраща множество писма до министър Бакалов с искане да се проведе заседание на Съвета за социално партньорство и една от темите, които да се обсъждат да са именно планираните реформи. Въпреки това не са проведени и организирани нито среща с министъра, нито заседание на ССП.

На 28 септември 2014г., СФСМВР разпространява декларация, в която се казва, че предложенията за пенсионна реформа, за които говори министър Христосков, не само не са обсъждани с Федерацията, но и не са достъпни до нейни представители. От Федерацията заявяват, че искат оставката на министър Христосков.

Д Е К Л А Р А Ц И Я

Във връзка с разпространената от медиите информация за обсъждани и подготвяни от служебното правителство мерки за ограничаване на социални права на заетите в Сектор Сигурност Управителният съвет на Синдикалната федерация на служителите в МВР

 

З А Я В Я В А :

Всякакви обсъждания на темата и вземане на решения по нея са се състояли не само без участието на професионалните организации на служителите в Сектора Сигурност, но и без те да бъдат информирани.

Заради това безцеремонно погазване на основни принципи на социалния диалог, както и за демонстрирана от него по време на заседание на Министерския съвет очевидна некомпетентност в тази област, УС на СФСМВР настоява за незабавната оставка на министъра на труда и социалната политика.

Искаме незабавно да бъде публично оповестен истинският вносител на предложението, както и чия политика той обслужва.

СФСМВР ще се противопостави категорично на всякакви опити да бъдат ограничени социалните права на нейни членове с всички позволени от закона средства – ако се наложи, в най-крайните и безкомпромисните им форми.

При липса на бърза и адекватна реакция от страна на управляващите УС на СФСМВР ще счита Федерацията в състояние на протестна готовност и ще започне процедура по допитване до синдикалните дружества за начало и форма на ефективни протестни действия.

В такъв случай за нарушаване на социалния мир ще считаме пряко и персонално отговорни президента на Република България и назначения от него председател на Министерския съвет.

 

УС на СФСМВР

Няколко дни по-късно в свое телевизионно участие, министър Христосков определя исканията на СФСМВР като „комични“ и заявява, че не те са хората, които могат да искат неговата оставка.

Това ескалира напрежението до краен  предел и на 7 октомври 2014 г., СФСМВР разпространява декларация, в която се обръща към президента Плевнелиев, премиера Близнашки и министъра на вътрешните работи Бакалов и настоява представителите на тези институции да отговорят на техните въпроси. 

Уважаеми госпожи и господа,     

В предаването "Тази сутрин" на БТВ от 07.10.2014г, служебният вицепремиер и министър на МТСП - Йордан Христосков, характеризира СФСМВР като комедианти и съобщи, че от 6500 български  полицаи, пожарникари, спасители, ЛРТП в МВР не зависи нищо.            

Това изключително "демократично" и "етично" изказване на въпросния служител, ни дава основание да попитаме президента на Република България, чийто кабинет управлява страната в момента, както и премиера на Република България, чийто служител е лицето Христосков, както и колегата му в Министерски съвет, министъра на вътрешните работи Йордан Бакалов.

Министър Христоков не само говори неистини, но и нарушава Конституцията на Република България. Министър Христосков демонстрира арогантност пред суверена не само поради факта, че нарече 6500 български граждани - комични, но и като каза, че не са те хората, които могат да му поискат оставката.  

- ГОСПОДИН ПРЕЗИДЕНТ, споделяте ли мнението на Христосков? Какво ще предприемете след като е обидил 6500 български граждани публично! Господин Президент, означава ли това, че за министър Христосков и кабинета, който е назначен от Вас, мнението на 6500 засегнати от тези социални промени не означава нищо? Господин Президент, като избран от суверена и назначил министър Христосков, Вие ли сте човекът, който може да му поиска оставката и ако да, защо не го правите?   

- ГОСПОДИН ПРЕМИЕР, споделяте ли мнението на Христосков? Какво ще предприемете, след като е обидил 6500 български граждани публично? Господин Премиер, ще позволите ли на подчинен на Вас министър да се гаври със служителите в сектор „Сигурност“ и да демонстрира недосегаемост, дори когато това нарушава Конституцията? 

-ГОСПОДИН БАКАЛОВ, споделяте ли мнението на Христосков? Какво ще предприемете, след като е обидил 6500 български граждани и служители на повереното Ви министерство публично? Ще подкрепите ли исканията на служителите, така както го направихте на заседание на Министерски съвет?

Във връзка с разпространената от медиите информация за обсъждани и подготвяни от служебното правителство мерки за ограничаване на социални права на заетите в Сектор Сигурност Управителният съвет на Синдикалната федерация на служителите в МВР

З А Я В Я В А :

            Всякакви обсъждания на темата и вземане на решения по нея са се състояли не само без участието на професионалните организации на служителите в Сектор Сигурност, но и без те да бъдат информирани.

            Заради това безцеремонно погазване на основни принципи на социалния диалог, както и заради демонстрирана от него по време на заседание на Министерския съвет очевидна некомпетентност в тази област, УС на СФСМВР настоява за незабавната оставка на министъра на труда и социалната политика.

            Искаме незабавно да бъде публично оповестен истинският вносител на предложението,  както и чия политика той обслужва.

            СФСМВР ще се противопостави категорично на всякакви опити да бъдат ограничени социалните права на нейни членове с всички позволени от закона средства – ако се наложи, в най-крайните и безкомпромисните им форми.

            При липса на бърза и адекватна реакция от страна на управляващите, УС на СФСМВР ще счита Федерацията в състояние на протестна готовност и ще започне процедура по допитване до синдикалните дружества за начало и форма на ефективни протестни действия.

            В такъв случай за нарушаване на социалния мир ще считаме пряко и персонално отговорни президента на Република България и назначения от него председател на Министерския съвет.

 На 14 октомври 2014 г. се обявяват официално датата и мястото на протеста. Той е организиран от СФСМВР, Синдикат на служителите в затворите в България /ССЗБ/, Съюз на офицерите и сержантите от запаса и резерва /СОСЗР/ и Национална асоциация „Сигурност“ /НАС/. Протестът е насрочен за 18 октомври 2014 г. от 14.00 ч. в градинката пред Централна баня в гр. София и е последван от шествие до Министерство на труда и социалната политика и Президенството.

СФСМВР обявява, че протестът е реакция на разпространената от медиите информация за обсъждани и подготвяни от служебното правителство мерки за ограничаване на социални права на служители заети в Сектор “Сигурност” и демонстрираната в последствие арогантност пред хиляди български граждани, от министъра на труда и социалната политика в служебното правителство Йордан Христосков, който определя исканията им за прозрачност - комични и заявява, че те не са хората, които имат право да искат оставката му. С този акт на назначения от президента служебен кабинет, по един безпардонен начин е нарушен основен принцип на Международната организация на труда, а именно: нарушени са социалният диалог и колективното договаряне, като не са консултирани важни предложения за ограничаване на социални права със социалните партньори.

В това си съобщение, СФСМВР заявява, че всякакви обсъждания на темата и вземане на решения по нея, са се състояли не само без участието на професионалните организации на служителите в Сектор „Сигурност“, но и без те да бъдат информирани и уведомени, че се провеждат подобни дискусии. По този начин се създава порочна практика, която ощетява не само служителите, но и създава риск за националната сигурност.

От Федерацията обявяват, че излизат на улицата с твърдото желание за:

  1. Незабавно прекратяване на всякакви действия по промени в осигурителната система за заетите в сектор Сигурност без участието на техните представители.
  2. Незабавна оставка на министъра на труда и социалната политика Йордан Христосков.
  3. Спешно приемане на подзаконовите нормативни актове, предвидени в Закона за Министерството на вътрешните работи, с участието на професионалните организации на служителите в Министерство на вътрешните работи и Министерство на правосъдието.

В деня, в който е обявен протеста, писмо с аналогично съдържание е изпратено и до министъра на Вътрешните работи – Йордан Бакалов. В него е допълнено, че СФСМВР се надяват, Министъра да прояви разбиране по отношение на възникналите проблеми и да предприеме незабвни действия за тяхното решаване.

На 15 октомври 2014 г., министър Христосков заявява категорично, че трябва да има минимална възраст за пенсиониране на работещите в МВР, а на 18 октомври 2014 г., СФСМВР заедно с целия сектор сигурност излиза на протест. Символ на протеста стават клоунските носове, с които протестират стотици служители в МВР. Протестиращите носят транспаранти с надписи „На смешниците не ни е смешно“, „ХристоскOFF“  и „Ранно пенсиониране за Христосков – веднага!“, с което заявяват, че с изказването си за „комичните хора“, министър Христосков е прекрачил границите и че единствената морална постъпка е подаването на оставка.

„Ние не сме просто човешки ресурс. За разлика от Христосков не виждам комици, а български полицаи, пожарникари и спасители, които рискуват живота и здравето си всеки ден.“

Валентин Попов – председател на УС на СФСМВР

След изказванията на всички синдикални лидери, протестът преминава в шествие покрай Министерството на труда и социалната политика и Президентството. Под прозорците на двете институции протестиращите искат оставката на назначения от президента Плевнелиев министър.

Междувременно усилията на СФСМВР да проведе среща с министър Бакалов или да се проведе среща на ССП остават безрезултатни и поради тази причина се подготвя нотариална покана, която е изпратена на министър Бакалов.

 

Н О Т А Р И А Л Н А     П О К А Н А

 

От СИНДИКАЛНА ФЕДЕРАЦИЯ НА СЛУЖИТЕЛИТЕ В МВР

Адрес: гр.София, ул.”Иван Вазов”№42, ет.1, офис 7, тел. 02 9834445

ДО

ЙОРДАН БАКАЛОВ,

министър на Вътрешните работи на Република България

адрес: гр.София, ул.”Шести септември” №29

 

            ГОСПОДИН БАКАЛОВ,

            Съгласно чл.11 ал.1 от действащите Правила за организацията и дейността на Съвета за социално партньорство в МВР рег.номер I-32159 / 18.10.2010г. по описа на МВР, заседания на Съвета се провеждат задължително веднъж на два месеца. Към настоящия момент последното проведено заседание на ССП-МВР е било на дата 17.07.2014г. , от което е видно, че е нарушен социалния диалог в МВР и не се спазват законово регламентирани практики визирани в ЗМВР, като с това се нарушават законни права на Синдикалните организации в МВР и техните членове.

            На основание чл.11, т.3 от ПОДССПМВР - рег.номер I-32159 / 18.10.2010г. по описа на МВР във връзка с чл.248, ал.1 от ЗМВР настояваме в качеството Ви на Председател на ССП-МВР незабавно да свикате провеждане на редовно заседание на ССП-МВР при следния дневен ред:

  1. Обсъждане на всички проекти на нормативни и вътрешни актове, с които ще се регламентират:
  • Допълнителните възнаграждения на държавните служители за нощен труд, времето на разположение и работа на официални празници;
  • Определяне на минимален брой служители в екип за служителите от ГДПБЗН;
  • Осигуряването на безплатната храна за държавните служители, изпълняващи дейности, свързани със специфичния характер и организация на труда.
  1. Обсъждане на проблеми, свързани с прилагането НАРЕДБА № 8121з-407 от 11 август 2014 г. за реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в Министерството на вътрешните работи.
  2. Обсъждане на предложенията от МТСП за пенсионна реформа, която ще засегне държавните служители в МВР.
  3. Обсъждане на условията на труд на служителите, изпълняващи служебните си задължения по границата с Р. Турция.

 

                                                            Подател: Управителен съвет на СФСМВР

                                                                              Зам.-Председател на УС-СФСМВР

 

                                                                                    __________________________

                                                                                                / Илия Кузманов /                                                                                                                    

Успоредно с това продължава „неравната“ битка на представителите на СФСМВР за минималната численост на екипите за пожарогасителна и спасителна дейност.  В края на ноември, представителите на Федерацията, които участват в работната група, която има за цел да определи минималния брой служители в екипите за пожарогасителна и спасителна дейност получават окончателния протокол от работната група, сформирана почти година по-рано и официално заявяват несъгласието си с разработения рамков вариант за сформиране на екипите.

 

ДО

ПРЕДСЕДАТЕЛЯ НА РАБОТНАТА ГРУПА

ПО ЗАПОВЕД № ІЗ-2573/14.12.2013г.

СТ. КОМИСАР В. ВАСИЛЕВ

 

СТАНОВИЩЕ

От: Тони Райчев, Красимир Костов и Борис Прешелков, представители на СФСМВР в работната група

                                 Относно: Несъгласие с окончателен Протокол, изготвен от Работната група по заповед № ІЗ-2573/14.12.2013г. за разработване на рамков вариант за окомплектоване на екипите за извършване на пожарогасителни и спасителни дейности в ГДПБЗН   

               

ГОСПОДИН СТАРШИ КОМИСАР,

По време на заседанията на работната група ние, като представители на СФСМВР изготвихме Предложения, които се съобразяваха със състоянието на:

  1. Законовите и подзаконови нормативни актове, регламентиращи извършването на пожарогасителна дейност (Приложение №1). За изпълнение на действащите нормативни актове се предлагаха 5 пожарникаря и 9 спасителя в екип.
  2. Извършването на пожарогасителни и спасителни действия без опасност за живота и здравето на служителите по същество (без оглед на нормативните изисквания). За това е необходим екип, не по-малък от 4 пожарникаря и 6 спасителя (Приложение №2).
  3. Проучване на опита в другите държави и провежданите научните изледвания по тематиката (Приложение №3), потвърждаващо изводите за минимален екип от 4 пожарникаря.

Както е видно, въпросът бе разгледан от всички аспекти. В течение на работата първоначалното съобразяване с нормативните актове бе игнорирано за сметка на целесъобразността. Въпреки това в крайния протокол не бе споменат нито един аргумент от изложените от нас.

Несъгласието ни е с цялостния подход при оформянето на Протокола. По наше мнение трябваше да бъде разгледана професионално възможността служителите да изпълняват функционалните си задължения безопасно и без повишен риск за здравето и живота си. Работната група трябваше да определи от професионална гледна точка изисквания в заповедта „рамков вариант за окомплектоване на екипите”. Въпрос на анализи на по-късен етап е възможността за осъществяване на професионалното виждане чрез окомплектоване с щатове, бюджет и т.н.

В рамките на работната група не бе уточнено дори най-елементарното нещо, за да може да се дефинира задоволителен вариант: какво представлява екипа, споменат в Заповедта. Това не става ясно дори в окончателния Протокол, където се фиксира минимум от 3 служителя на дежурство. Тоест, остава възможността да се тълкува какво означава това: дежурна смяна, екип и т.н., което отново дава възможност за различно тълкуване и злоупотреби на средно и ниско управленско ниво. Освен това при подобно определение – „на дежурство”, се създава реална възможност за ощетяване на РСПБЗН от високите степени. Възможността в такава РСПБЗН да бъдат поставени например 4 служителя в два екипа (2+2) и на произшествие да заминат само 2 служителя е в противоречие както с правилата за безопасна работа (и с професионалните правила), така и води до невъзможност служителите да изпълнят функционалните си задължения и ги превръща в постоянно уязвими от административни наказания.

Съществуват още редица несъгласия, но най-важното е, че предложения в Протокола рамков вариант от „3 служителя на дежурство” не осигурява безопасните условия на труд на състава в ГДПБЗН, т.е. работната група не е изпълнила целта, за която бе създадена.

Междувременно са проведени поредните парламентарни избори ( 5 октомври 2014 г.) и на 7 ноември 2014 година е гласуван съставът на второто правителство на Бойко Борисов. За министър на вътрешните работи е назначен Веселин Вучков. При приемане на поста от министър Бакалов, Веселин Вучков заявява, че ще направи „реформа на реформата на Йовчев“ като бъдат отстранени всички промени в ЗМВР направени от предшественика му. В резултат на това, служителите в МВР стават свидетели на поредната реформа на реформата, с което се възстановява статуквото от предходното правителство на Борисов. Този трус е в рамките на няколко месеца, а основните мотиви на новия министър са, че е критик на този закон, тъй като според него той създава дисбаланс в системата, раздвоява някои служби и администрации и прави трудно управляема самата система на МВР. Необходимостта от „прекрояване“ на закона за МВР потвърждават и коалиционните партньори от Реформаторския блок.

На 11 ноември 2014 г., СФСМВР организира обществен дебат на тема: „ Възможно ли е да има реално гражданско участие в реформирането на МВР и сектор „Сигурност“?“. Дебатът е част от проект „Професионалният стрес: най-голямото предизвикателство за достойните условия на труд“, финансиран от Фонд за достойни условия на труд и тристранен диалог на Иновация Норвегия.

Основната цел на дебата е да се обсъдят възможностите и формите за участие на представители на неправителствени организации, не само в реформирането на МВР  и във формулирането на параметрите на услугата „сигурност“, но и в последващите мониторинг и оценка на ефективността на работа на институцията.

Липсата на гражданско участие и участие на представители на служителите в МВР, в процеса по изготвянето на стратегически документи е основната причина за неудовлетвореността от услугата „сигурност“ и увеличаващото се усещане за нарушени лична сигурност и безопасност.

Това нарастващо безпокойство оказва пряко влияние върху доверието в институциите и е причина за съпротиви срещу всички опити за реформи, които в голямата си част са основателни – реформите са парцелирани, осъществени от политици, без допитване до гражданите и служителите в сектор „сигурност“, намеренията и необходимостта от реформи не са обяснени на гражданите, а когато се предприемат действия за тяхното информиране, говоренето е или експертно или политическо и обикновеният човек не може да види себе си и ефекта от една или друга промяна във собствения си живот.

Именно това са мотивите на СФСМВР за прилагане на нов подход по отношение на МВР и то в частта, която оказва пряко влияние върху гражданите на Република България.

В периода май – септември 2014 г., СФСМВР разработва концепция за провеждане на обществени консултации и изготвяне на програмни и стратегически документи, касаещи МВР във формат триалог. В продължение на няколко месеца, представители на СФСМВР провеждат срещи с представители на неправителствени организации с експертиза и отправят покана да стартират подобен процес и да поемат лидерството му. Част от организациите казват, че нямат капацитет, а друга заявяват, че нямат интерес. Концепцията на СФСМВР е основана на разбирането, че сигурността е базисна потребност, която трябва да бъде гарантирана от държавата и като такава трябва да бъдат взети предвид очакванията на гражданите и служителите в МВР, но в центъра на тези политики и подход е необходимо да бъдат поставени гражданите. Именно поради силната необходимост да се промени отношението и нагласите на гражданите към служителите в МВР, нуждата да се повиши качеството на услугата „сигурност“ и необходимостта от провеждане на реален диалог между служителите в МВР (в частност членовете на СФСМВР) и гражданите, на 22 септември 2014 година СФСМВР учредява фондация „Общество и сигурност“.

 

Междувременно на 26  ноември 2014 година в град Мадрид /Испания/ се провежда конференция на тема: “Невидимите наранявания зад полицейската значка“, инициирана от Полицейските синдикати - CEP (Испания) и ACP (Холандия), членове на Европейския полицейски съюз (EPU). Това представително събитие събира лидери на полицейски синдикати, правителства, депутати от Европейския парламент, професионалисти в сферата на здравната грижа от цяла Европа.  Представителите на СФСМВР изнасят доклад – анализ на стресогенните фактори сред служителите в МВР, членове на СФСМВР, изготвен в рамките на проект „Професионалният стрес: най-голямото предизвикателство за достойните условия на труд“, финансиран от Иновация Норвегия.

На 1 декември 2014 г. в Европейския парламент се провежда работна среща между зам.-председателя на Комисията по граждански свободи, правосъдие и вътрешни работи и представители на ЕПС и СФСМВР. По време на работната среща са обсъдени възможностите и необходимите действия за въвеждане на единни минимални стандарти в полицията.

 

На 10 декември 2014 г., се провежда  заключителна конференция по проект „Професионалният стрес: най-голямото предизвикателство за достойните условия на труд“, на която са обсъдени възможностите и подходите за изготвяне на визия и стратегия за реформа в МВР.

Изготвената от СФСМВР концепция за последващи действия и реформиране на силовото министерство, бе обсъдена с Нейно Превъзходителство Катарина Гуру Викьор – посланик на Кралство Норвегия в Република България, народни представители на 43-тото Народно събрание, Министерски съвет, Министерство на правосъдието,  професионални и неправителствени организации.

Един от основните моменти и акценти в представената концепция на Федерацията, е че е необходимо да се положат усилия, за да се дефинират не само функцията и ролята на МВР, но и услугата „сигурност“ и сектор „Сигурност“.

Участниците в конференцията - представители на различните политически сили, представени в 43-тото НС,  отговаряти на въпроса „Дали и доколко е възможно да има обединение около стратегия за развитие и приемственост по отношение на реформирането на МВР?“. Основен извод, до който достигат всички участници е, че може да има единомислие от страна на различните политически сили, но преди това е необходимо да се преформатира концепцията и философията за организацията МВР и базовите ценности за ведомството.  Най-сериозното предизвикателство и може би единственият съществен риск за успех, би могло да бъде единствено все още съществуващото сериозно противопоставяне между политическите субекти.

Всички участници декларират своята готовност да съдействат и сътрудничат за реформиране на МВР, за включване на гражданите в този процес и изготвянето на инструментариум за оценка на качеството на услугата „сигурност“. Позиция, която на фона на сериозните предизвикателства, пред които е изправена България, е обнадеждаваща.

В началото на  декември 2014 г., КНСБ излиза с декларация, в която настоява за предприемане на незабавни мерки за замразяване на всички планове за пенсионна реформа. На  10 декември 2014 г., СФСМВР изпраща официално писмо за подкрепа до президента на Конфедерацията, в заявява, че подкрепя исканията им, декларира, че се противопоставя на парцелирани и частични реформи и иска дългосрочна визия и широко обществено обсъждане.

ДО

ПЛАМЕН ДИМИТРОВ

ПРЕЗИДЕНТ НА КНСБ

ДО

ЧЛЕНОВЕТЕ НА КНСБ

 

УВАЖАЕМИ КОЛЕГИ,

Управителният съвет на Синдикална федерация на служителите в Министерство на вътрешните работи /СФСМВР/  декларира своята подкрепа и солидарност към справедливите Ви искания за замразяване на всички мерки, касаещи условията за пенсиониране на  работещите българи.

СФСМВР категорично се противопоставя на унаследяваната от всяко следващо правителство практика за парцелираност на реформите и отказ от изготвяне на  дългосрочна визия за реформа на ключови за обществото сектори, в това число и стратегия за пенсионна реформа. Нещо повече, за пореден път се сблъскваме с приемане на мерки, натоварващи голяма част от българското общество, които по никакъв начин не са обсъдени и съгласувани с гражданите на Република България, професионални, синдикални и неправителствени организации.

СФСМВР смята, че повишаването на пенсионната възраст с 4 месеца е временна и палиативна мярка за закърпване на дупки в републиканския бюджет. Вярваме, че усилията на управляващите и обществото трябва да са насочени към дългосрочни, а не към временни решения. Липсата на дългосрочна визия по ключови проблеми като пенсионирането, здравеопазването, образованието и сигурността на гражданите на Република България  е недопустима.

СФСМВР изразява синдикална солидарност със справедливите Ви искания и изисква достойно отношение, достойни условия на труд и достойно пенсиониране не само за служителите в МВР, но и за всички българи.

ПРЕДСЕДАТЕЛ:          /п/

ВАЛЕНТИН ПОПОВ

 

На 11 декември 2014 г. се провежда голям национален протест на КНСБ, а на 13 декември 2014 г., министър Калфин се среща и с представители на СФСМВР във връзка с предстоящата пенсионна реформа

„Стремежът ни е да предложим промени в условията за пенсиониране на служителите от специалните ведомства в дългосрочен план и с възможно най-широко съгласие“, обявява министър Калфин. Той подчертава, че реформите в този сектор ще бъдат в интерес на служителите от системата на МВР. Министър Калфин представя трите основни теми в дискусията за условията на пенсиониране на служителите в специалните ведомства: разграничение на труда на категорийните работници, осигуряване на трудова дейност след прослужено време с по-леки условия на труд и въвеждането на минимална възраст за пенсиониране.

Председателят на СФСМВР Валентин Попов съобщава, че организацията, която представлява, ще предложи на МТСП варианти по предложенията за промени в условията за пенсиониране на служителите от МВР и предлагат тези промени да бъдат обвързани с изготвянето на визия за цялостна и дългосрочна реформа на системата на МВР.

На 14 декември 2014 г., национално представителните синдикати провеждат среща с министър – председателят Борисов, министърът на финансите – Владислав Горанов и министърът на труда и социалната политика – Ивайло Калфин.  По време на срещата е подписан меморандум за разбирателство, в който е регламентирано, че през 2015 г. няма да има увеличаване на възрастта за пенсиониране, а до 31 март 2015 г. трябва да бъде постигнато дългосрочно решение на въпросите, свързани с пенсионната реформа. В меморандума е записано, че за всички категории осигурени лица ще се въведе минимална възраст за пенсиониране и че през 2015 г. ще се запази законовото изискване за 4 месеца увеличение на годините за стаж.

В средата на декември 2014 г., започва да се говори все по-упорито за готвените промени в ЗМВР, а представителите на СФСМВР възроптават срещу възможността служителите да бъдат пенсионирани принудително от органа по назначаването, когато навършат необходимата по закон възраст. Аргументът е, че тази мярка се ползва за принудителни съкращения и за премахване на неудобни хора от системата. От СФСМВР се усъмняват и в широко рекламираното от управляващите връщане на конкурсното начало в кариерното израстване в МВР.

"Конкурсното начало не означава непременно конкурсен край. Провежданите досега конкурси бяха всичко друго, но не и обективни"

Валентин Попов – председател на УС на СФСМВР

 От Федерацията настояват и за запазване на 4%-овия праг на представителност за  синдикатите за участие в Съвета за социално партньорство.

Краят на 2014 година е белязан от трагичен инцидент в с. Горно Ябълково, при който един служител загива, а други са пострадали при обръщане на камион в дере. В тази връзка, СФСМВР за пореден път поставя темата за условията на труд и придвижване на служителите, които са командировани на българо-турската граница, както и за техническата  изправност на автомобилите и настоява:

- да бъде проведено пълно, бързо, всестранно и безпристрастно разследване на инцидента до с. Горно Ябълково. Да бъдат установени всички виновни длъжностни лица, които с действията или бездействието си са допринесли за това нещастно развитие на ситуацията и да им бъде потърсена дисциплинарна, а при наличие на данни за престъпление - и наказателна отговорност.

-отговорните за случая лица да подадат незабавно оставки.

- ръководството на МВР да направи публично достояние доклада, изготвен от комисията за проверка на условията по границата с Република Турция през ноември 2014 г. и да посочи причините и отговорните описаните в него проблеми да продължават да съществуват.

- ръководството на МВР в най-кратък срок да излезе с програма, съдържаща спешни мерки, насочени към минимизиране на риска от повторение на подобни инциденти.

СФСМВР, от името на всички свои членове, поднася искрените си съболезнования и съчувствие към семейството, роднините, близките, приятелите и колегите на загиналия служител Асен Василев Асенов, изразява надежда за скорошно и успешно оздравяване на шестимата колеги, ранени при инцидента и стартира кампания за набиране на средства за семейството на загиналия служител.

Трагичният инцидент става повод за свикване на спешна среща между министъра на вътрешните работи и синдикалните организации, по време на която става ясно, че опазването на границата не може да продължи по начина, по който е реализирана до момента.  Министър Вучков заявява, че специализираната полицейска операция на българо-турската граница е „изчерпана“. В резултат на това започва дебата за изграждане на преградно съоръжение, постепенно прекратяване на командировките и назначаване на служители в гранична полиция и се предлага тежестта по опазване на границата да бъде разпределена между МВР и Министерство на отбраната.

СФСМВР и министъра на вътрешните работи се договарят да продължат срещите си и заедно да работят за решаване на проблемите на служителите на българо-турската граница.

 

Back to top