❤︎ Подкрепете ни!

СФСМВР: 2013

През тази година МВР продължава да води "война" със СФСМВР, а една от формите на тази война е отказът от страна на Министерството да събира членския внос, с което се опитва да доведе…

Pic

През втората половина на 2012 година и в началото на 2013 година от страна на политическото ръководство на МВР срещу Федерацията практически се води война.   Факт е, че СФСМВР устоява на този натиск – въпреки всичко.

Една от формите на тази война е отказът от страна на Министерството да събира централизирано членския внос, чрез ежемесечни отчисления от възнаграждението на членовете на федерацията и по този начин Федерацията практически  е върната години назад и е принудена отново да събира членски внос на ръка. Само УС на СФСМВР и председателите на синдикални дружества знаят какви усилия са нужни за това, но въпреки това Федерацията устоява.

През 2013 година, състоянието на социалния диалог е изключително динамично.  В началото на годината мобилизиране на всички ресурси на Федерацията, за да оцелее, подписване на ново споразумение на 29 март 2013 година - при управлението на служебното правителство и последващ добър диалог с новото ръководство на Министерството. В края на 2013 г., има поне две безпрецедентни за СФСМВР събития, едното е присъствието на представител на политическото ръководство на националната конференция на СФСМВР. Второто е малко по-рано, когато  ръководството на МВР кани на съвещание на най-високо ниво - политическо ръководство и висше професионално ръководство - да присъстват представители на синдикалните организации.

В проекта за нов Закон за МВР са включени по-голямата част от предложенията на СФСМВР

 През тази година, Федерацията все пак продължава участието си в социалния диалог на всички нива въпреки липсата на реален ефект от него, но същевременно насочва усилията си към решаване на спорни въпроси по съдебен път.

Като форма на протест срещу липсата на чуваемост от страна на политическото ръководство по въпроси, свързани с пороци на действащата нормативна уредба, Управителния съвет предприема активни действия в посока отстраняване на тези пороци по съдебен ред. В това отношение определено са постигнати сериозни успехи.

Федерацията подпомага завеждането на дела по знакови проблеми, като например изплащането на ваучерите за безплатна храна и нощния труд. Това служи като ясен сигнал, че ако проблемите в тази област не започнат да се решават, алтернативата ще бъде масови съдебни дела срещу министерството и този сигнал е разбран много добре.

Обобщението на 2013 година е:

Първо, в условия на остра конфронтация с политическото ръководство на МВР, и въпреки явните опити СФСМВР да бъде задушена, организацията не просто оцелява. Много повече–продължава активно да отстоява позициите си в защита на правата на своите членове.  От тази схватка всички членове на СФСМВР излизат по-силни, по-мъдри, а и по-многобройни, отколкото преди да влязат в нея.

Второ, Федерацията категорично се налагакато фактор не само в социалния диалог в МВР. Кореспонденцията с Европейската комисия, резултатите от работата по проекти с международно финансиране, сътрудничеството с партньорите от Европейския полицейски съюз създават стабилни позиции в международен план.

Трето, СФСМВР успява отново с труд, постоянство, стабилност и предсказуемост да промени коренно отношението на българските медии, а до голяма степен и към работата и проблемите на служителите в МВР като цяло.

Нещо повече, отношението на българското общество като цяло към СФСМВР и към борбата на Федерацията чувствително се променя към по-добро. Това става очевидно от положителните оценки, които не само Федерацията, но и служителите в министерството все по-често получават от публични личности, от неправителствени организации и от обикновените хора, което е много важно, тъй като без подкрепата на гражданското общество всеки успех на Федерацията би бил поставен повече или по-малко под въпрос.

Четвърто, разработеният с активното участие на Федерацията проект за нов Закон за МВР освен редица важни за СФСМВР положения предвижда заплащане на нощния труд, на труда по време на празници и времето на разположение; право на втора работа и допълнителна защита на служителите от посегателства срещу тях при изпълнение на задълженията им.

Това е сериозна крачка към реализация на три от първите шест искания, които Федерацията издига още с учредяването си.

И през 2013 г. СФСМВР продължава организираната благотворителна дейност – най-вече под формата на акции за събиране на средства в помощ на деца на загинали при изпълнение на дълга си служители в МВР, организирани са и дарителски акции в полза на служители в МВР, не всички, от които са членове на Федерацията. Едната от тях е по случая с Иван Лулеов, който е обвинен и задържан, за това, че е прострелял крадец на кабели. По тази кампания Федерацията предоставя единствено банкова сметка, но това и авторитетът на СФСМВР като организация, застанала в защита на задържания полицай са достатъчни, за да се събере необходимата сума за гаранция за броени дни. Втората голяма кампания е за пострадалите пожарникари в Езерово. Управителният съвет решава, че в този случай, при събирането на средства, необходими за лечението им, моралът и солидарността изискват да бъдат третирани еднакво, независимо дали са членове на Федерацията или не.

 

 Началото на 2013 г., се запомня освен с безпрецедентен опит да бъде „пречупена“ и „фалирана“ СФСМВР и с безпрецедентни граждански протести, блокирали цялата страна срещу високите сметки за ток и парно. В средата на месец февруари 2013 г. започват протести, които много бързо ескалират и се стига до сблъсъци между полиция и протестиращи.

 

На 18 февруари 2013 г. СФСМВР изпраща отворено писмо до всички граждани на Република България, което гласи:

ОТВОРЕНО ПИСМО

 

До гражданите на Република България,

УС на СФС МВР е обезпокоен от напрежението обхванало страната през последните седмици.

Страхуваме се ,че понататъшната  му ескалация може да доведе до непредвидими последици.

 

Ето защо се обръщаме към гражданите на България:

 

 Скъпи сънародници,

 не допускайте основателното Ви недоволство да се изроди във вандализъм .

Анархията не е алтернатива.

Не допускайте справедливия Ви гняв да се насочи срещу хората в униформа.Те са част от вас,те са ваши синове и братя и имат същите проблеми.

 

Обръщаме се към служителите на МВР:

 

Колеги,

приятели не се превръщайте в заложници на чужди интереси.Направете всичко възможно действията ви да останат изцяло в рамките на закона.

Суверен в тази държава е народът ! Ние сме част от него и сме се клели да му служим!

Варненските жандармеристи показаха как.

 

УС на СФС МВР

 

 

На 20 февруари 2013 г. Бойко Борисов,  в качеството си на министър-председател на Република България, подава оставка. Това се случва  десет дни след началото на най-масовите протести в страната до този момент, няколко дни след оставката на финансовия минстър Симеон Дянков  и само няколко  месеца преди края на мандата на първото правителство на Борисов. Решението за прекратяване на правителството на Бойко Борисов е гласувано на 21 февруари и изпълнява задълженията си до 13 март 2013 г., когато е назначено служебно правителство от президента Росен Плевнелиев.  

Веднага след гласуване на първата оставка на правителството на Бойко Борисов на 25 февруари 2013 година, СФСМВР излиза с официална позиция до президента Плевнелиев и българските граждани с искания  към служебния кабинет и обяснение, че е против и ще се противопостави по всеки разрешен от законите начин "на номинирането на министър от лица, участвали под каквато и да е форма в предишни политически кабинети в МВР, както и на заемали висши професионални постове". Според СФСМВР, именно те са пряко отговорни за проваления социален диалог в МВР, както и за сегашното му състояние“ (прекратено споразумение между МВР и СФСМВР – бел.авт.).

От Федерацията искат граждански контрол в МВР, чрез назначаването на зам.- министър, определен от гражданските сдружения или НПО.

 

                                                                          ДО

                                                                                                                    БЪЛГАРСКИТЕ ГРАЖДАНИ

                                                                           ДО

                                                                                         ПРЕЗИДЕНТА  НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

 

ОТКРИТО ПИСМО

 

УВАЖАЕМИ СЪНАРОДНИЦИ,

 УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН ПРЕЗИДЕНТ,

            Синдикалната Федерация на служителите в МВР се обръща към вас, за да ви увери, че подкрепя вашите действия.

           Отчитайки искреното желание на гражданското общество в България за промени, ние като хора, които за четирите години от съществуването ни като синдикат доказахме, че сме принципни в отстояването на социалните и икономическите права на служителите в МВ,Р искаме да споделим с вас и да получим подкрепата ви за промени и в системата на МВР.

           В искането си за промени в МВР сме мотивирани от желанието си българският полицай, пожарникар, спасител - всеки служител в нашето Министерство - да бъде в услуга и помощ на гражданите. С промените в МВР ние искаме между гражданите и служителите да има взаимно уважение и доверие, за което ни е нужна вашата помощ и подкрепа.

          В тази връзка, ние искаме да знаете какви са нашите искания и изисквания към бъдещия служебен кабинет:

1.Не желаем и ще се противопоставим по всеки разрешен от законите на Р България начин на номинирането на Министър на вътрешните работи в служебното правителство от лица участвали под каквато и да е форма в предишни политически кабинети в МВР, както и на такива заемали висши професионални постове, тъй като считаме тези лица за пряко отговорни за проваления социален диалог в МВР, както и за сегашното му състояние.

  1. Настояваме за наличието на граждански контрол в МВР, чрез назначаването на зам. министър в МВР , определен от гражданските сдружения или НПО.
  2. Настояваме незабавно да бъде подписано споразумение със СФСМВР от страна на министъра на вътрешните работи в служебния кабинет.
  3. Настояваме незабавно да бъде подписан нов КТД или да бъде продължен срока на действащия с 6 месеца, с което да се прекрати позорната игра с правата на над 7000 служители в МВР- лица, работещи по трудови правоотношения.

 

СФСМВР е в състояние на протест и  Ви уведомява, че в резултат на действията или бездействието на бъдещия служебен кабинет ще призове членовете си, служителите на МВР и граждани на протест , на 16.03.2012г. в парка „Заимов”. Преди 4 години от там тръгна 15 000-ен  протест на служителите в МВР. Надяваме се, че 4 години по- късно, е по-добре да отбележим тази дата празнувайки, а не отново протестирайки.

 

УС на СФСМВР

 

На 13 март 2013 година за министър на вътрешните работи е назначена Петя Първанова – заместиник-министър на вътрешните работи в кабинета на Борисов.  На 14 март 2013 година, СФСМВР провеждат пресконференция, по време на която ясно декларират своите очаквания към действията, които ще предприеме новият министър на вътрешните работи, искат среща с нея и завяват, че  прекратяват протестите си до провеждане на предсточните парламентарни избори,  но остават в готовност за нови протести. "Да прояви към синдикатите в министерството и към социалния диалог такова отношение, каквото проявяват към социалния диалог нейните европейски колеги", искат синдикалистите от новия министър.

 

 „Ние сме напълно наясно с възможностите на служебното правителство, така че една част от нашите искания няма как да бъдат адресирани до тях, тъй като са свързани с промяна на законодателството”

Валентин Попов – председател на УС на  СФСМВР

 

По време на пресконференцията от Федерацията заявяват, че въпреки това имат сериозни искания и очаквания към министър Първанова, основното от които е да се прекрати продължилата повече от 4 месеца сага, която започна бившият вече министър Цветанов с прекратяването на споразумението между СФСМВР и МВР. 

Очакванията към министър Първанова са да се отвори МВР за граждани и гражданско наблюдение, тъй  като в Министерството се случват много неща, за които не само гражданите, но понякога и самите служители не знаят кога,как и най-вече защо се случват. От СФСМВР ще настояват за сформиране на обществен съвет към МВР и назначаването на заместник – министър, който да бъде от гражданската квота.

От СФСМВР заявяват, че следващото Правителство, ще трябва да мисли за подобряване на материалното състояние на служителите, както и за промени на ЗМВР в частта, в която не е предвидено заплащане  на труда през нощта, по време на празници и време на разположение.

Представителите на Федерацията ясно заявяват, че не са съгласни и ще продължат да настояват да отпадне разпоредбата, която забранява присъединяването към други синдикати, което ги ограничава и дискриминира, тъй като не могат да участват в Националния съвет за тристранно сътрудничество.

Отделно от Федерацията декларират категоричното си намерение да настояват  за въвеждане на Системата за кооперативно управление и терминологичната промяна от „началник и подчинен” към „ръководител и сътрудник” да бъде изпълнена с реален смисъл. Допълнително ще се настоява и за други изменения в ЗМВР по отношение полагането и заплащането на извънреден труд от служителите, тъй като се нарушава конституционното право да получаваш заплащане за положен труд. В заключение, Илия Кузманов добавя по време на пресконференцията, че СФСМВР запазва протестната готовност, защото министър Първанова не е нов човек за МВР, била е в министерството цели 8 пъти, в които от Федерацията са казвали какво искат

 

„Госпожа Първанова знае какво искаме, знае, че то е законно и знае, че го искат минимум 15% от служителите в МВР.

Прав е господин Попов, времето на пиене, на пушене  приключи! А то приключи, защото цели 5 месеца пряко ни дискриминираха.

Както каза г-н Попов, не ни е приятно да съдим МВР, защото това е нашето министерство. Не ни е приятно и като печелим тези дела, защото това доказва, че някой в нашето министерство не си е свършил работата. Не ни е приятно съдът да доказва неща, за които сме предупредили 5-6 пъти в продължение на година – две, три.Заради това ще оставим нашата протестна готовност. Но точно защото госпожа Първанова е служител на Министерството и защото не ни е дала никакъв повод, ние ще подадем ръка и го правим в полза на обществото и на гражданите, защото искаме да сме министерство в полза на гражданите – такова каквото президентът каза, че ще е така„

Илия Кузманов – зам.-председател на УС на СФСМВР

 

 

По време на пресконференцията, от СФСМВР напомнят, че на 16 март 2013 г. ще отбележат заедно с част от своите членове и симпатизанти навършването на 4 години от най-големите протести на служители в МВР в съвременната история на България.

На 16 март 2013 г. в 12.30 часа в парк „Заимов“ се провежда събрание на открито, организирано от СФСМВР.

В него участват над 100 служители в МВР – членове на СФСМВР. Те се събират, за да покажат какво очакват както от служебния министър на вътрешните работи, така и от следващото правителство. „Ние имаме ясни искания, от които няма да се откажем, и ги изразяваме преди да знаем дори от коя политическа сила ще бъде новото правителство...Ще продължаваме да искаме и отпадане на тази част от закона за МВР, която не ни позволява да сключваме съюз със синдикални организации”, казват представителите на СФСМВР.

По думите им, няма да спрат да настояват да им бъде заплатен нощният труд, както и този в почивните дни.

По отношение на споразумението на СФСМВР с Министерство на вътрешните работи, което бе прекратено, председателят на УС на СФСМВР отбелязва, че Синдикалната федерация вече преговаря със служебния министър Петя Първанова и се очаква в следващите няколко дни да има развитие по въпроса.

Събралите се членове на СФСМВР заявяват, че не протестират, а само „празнуват” и отбелязват тази датата 15 март и годишнината от най-масовите протести на служители в МВР в българската история.  

 

НА 29 март 2013 година, СФСМВР подписва споразумение с МВР. Това се случва, след повече от 5 месеца неспазване на задълженията вменени по силата на закона за МВР от страна на бившия Министър Цветанов.

В деня на подписване на Споразумението, представители на Федерацията провеждат и неформална среща със заместник-министъра на вътрешните работи Филип Гунев, която има за цел да се установят възможностите за бъдещо сътрудничество и подобряване на диалога между социалните партньори -  диалог, който едностранно е прекратен от бившия министър Цветанов по начин, който не само е определен като „неприемлив”, но и като „прецедент” от партньорите на СФСМВР в Европейския полицейски съюз. Именно поради създаването на прецедент с прекратеното споразумение, Герит Ван де Камп  /президент на Европейски полицейски съюз/ сезира Росен Плевнелив с категоричното искане да се предприемат всички необходими мерки за възстановяване на социалния диалог и подобряване на отношенията между МВР и СФСМВР.  Именно във тази връзка Президента на ЕПС е поканен на среща с ген. Стоименов / Съветник по националната сигурност на Президента/ и Васил Маринов / Секретар на Президента на Република България по отбрана и сигурност/, която също се състоя на 29.03.2013г. и в която участва и Валентин Попов – председател на УС на СФСМВР. По време на срещата са обсъдени проблемите в сектор „Сигурност”,  ролята на синдикатите и най-вече на социалния диалог за запазванене на социалния мир.

В края на еднодневното посещение на господин Ван де Камп и проведените срещи с представители на МВР и Президентството на Република България, неговата оценка за служебното правителство е изключително висока.

„Смятам, че прекъсването на социалния диалог от предишното правителство е имало съществена роля за нещата случили се в България в последните месеци. Липсата на такъв диалог между СФСМВР и МВР е повлияла негативно не само върху условията на труд на служителите в МВР, но са били и ограничени всички възможности за намаляване на социално-икономическото напрежение и предотвратяване на масовите протести от последните месеци.

СФСМВР отдавна е спряла да бъде типична синдикална организация,  която иска само увеличение на заплатите на служителите и техните правомощия, тъй като основната и роля в последните години е повишаване сигурността и безопасността на всички граждани. Липсата на социален диалог и събитията от последните месеци доказват, че ролята на синдиката е много по-голяма от това да иска по-добри условия на труд. Социалният диалог е една връзка, която когато се прекъсне оказва влияние не само в в МВР, но и във всички останали сфери, тъй като това означава, че е прекъсната връзката между съставните части на държавата и другите ведомства. Именно прекъсването на тази връзка е довело до подаване на оставка на правителството на Борисов и разпускането на Парламента и основният извод, който трябва да направят всички политици е, че:  едно правителство трябва да се вглежда и да мисли за своите граждани и че най-важен е балансът и поддържането на връзка между трябва отделните компоненти на обществото. Част от тази връзка е и социалния диалог между синдикатите и всички заинтересовани институции.”

Герит Ван де Камп -  президент на Европейски полицейски съюз

 „Стабилността  в България е крехка”, казва Ван де Камп но според него Правителството осъзнава, че тя трябва да се запази  на всяка цена и именно синдикалните организации имат съществена роля в провеждането на един сериозен диалог, в който ангажиментите да бъдат обвързани с реални резултати, а не само обещания. 

Според президента на ЕПС предизвикателството пред следващото Правителство по отношение на СФСМВР ще бъде много голямо, тъй като ще трябва да се докаже като сериозен социален партньор, особено след предприетите крачки от служебния кабинет, който за 2 седмици направи това, което предишното правителство не е направило за 4 години, а именно да започне да води активен диалог с граждани и синдикални организации.

  Ван де Камп споделя своята надежда, че следващото Правителство ще се поучи от допуснатите грешки и хората в него ще разберат, че има сериозна разлика между това да властваш и това да управляваш и да се стремиш да крепиш социалния мир и баланс, и да оценяваш връзката между правителство, граждани и синдикати,  ролята на социалния диалог и рисковете, до които води тяхното разпадане.

„Мисля, че всички стигнахме до едни и същи изводи, а именно, че служебният кабинет се намира  в изключително специална ситуация, но е важно да се разбрерат, че в момента Кабинетът държи ключа за  много, макар и временни, решения”, казва Ван де Камп. Според него „Кабинетът привидно няма правомощия, но има възможността и шанса да влияе изключително много върху нагласите на обществото, което е голяма отговорност и се оказва, че Президенството е ключова институция, а голямата отговорност идва не само с необходимостта да бъде овладяна много тежка криза, но и с очакванията, които ще формират в гражданията към следващото Правителство.”

На 12 май 2013 г. се провеждат парламентарни избори, а от 29 май 2013 година, министър на вътрешните работи е Цветлин Йовчев. Това е периодът, в който СФСМВР започва активно да настоява за изготвяне и приемане на изцяло нов закон за министерство на вътрешните работи, т.к. актуалния към момента има около 40 поправки, а някои от тях са довели и до противоречие с някои подзаконови и нормативни действия.

Успоредно с това, СФСМВР започва да обсъжда и представя на регионални форуми изследване, направено в рамките на проект „Професионалния стрес: най-голямото предизвикателство за достойните условия на труд“, финансиран от Иновация Норвегия. Резултатите от изследването са изключително тревожни и доказват, че основен проблем на служителите в МВР са непрекъснатите реформи в системата, а не естеството на работата. Това е още един аргумент в подкрепа на необходимостта от  приемане на изцяло нов закон за МВР и стартиране на устойчива и трайна реформа във ведомството.

На 5 юни 2013 година, министърът на вътрешните работи Цветлин Йовчев провежда среща със синдикатите в МВР и обещава да няма съкращения в системата, въпреки извеждането на някои служби (ГДБОП), а също така и всички обществени поръчки, които засягат социални дейности, да бъдат съгласувани предварително тях.

По-малко от месец след назначаването на правителството на Пламен Орешарски, на 14 юни 2013 г. започват масовите граждански протести срещу назначаването на Делян Пеевски за председател на ДАНС.  Представители на СФСМВР се срещат с част от лидерите им, за да заявят, че членовете на Федерацията, а и всички служители в МВР, биха искали да има взаимно уважение и доверие между тях и гражданите.

 

"Здравейте,

През последните няколко дни сред нас (протестиращите) се заговори за това колко сме доволни от работата на полицията и че искаме да поздравим полицаите за това, че си вършат работата и пазят гражданите в слънце, дъжд и под летящи от страна на провокатори предмети.

Все още не сме намерили подходящия начин да изразим тази благодарност в рамките на протеста, надявам се това да стане скоро.

Но от името на немалка част от протестиращите, желая да предадете на полицаите нашата благодарност.

Поздрави, Б. БОЖАНОВ"                 

 

УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН БОЖАНОВ,  

 

Моля, приемете искрената ми благодарност за писмото Ви от 18 юни 2013 година.

Представлявам само членовете на Синдикалната федерация на служителите в МВР, но съм убеден, че мога от името на всички честни български полицаи да Ви уверя, че в тяхно лице гражданите, излезли на улицата за да изразят по демократичен и цивилизован начин позицията си, имат не противници, а съмишленици.

За нас е от изключително значение фактът, че протестиращите граждани гледат по такъв начин на работата ни. Вярвам, че тази оценка и едно просто „Благодарим ви!”, отправено към колегите, осигуряващи реда по време на протестите, ще бъдат приети като висока награда за полаганите от тях усилия.

Позволете ми да завърша с кратък цитат от Отворено писмо на СФСМВР към българските граждани от февруари тази година:

„...В искането си за промени в МВР сме мотивирани от желанието си българският полицай, пожарникар, спасител – всеки служител в нашето Министерство – да бъде в услуга и помощ на гражданите. С промените в МВР ние искаме между гражданите и служителите да има взаимно уважение и доверие, за което ни е нужна вашата помощ и подкрепа...” Щастлив съм, че макар желаните от всички нас промени в МВР да са още далече, взаимното уважение и доверие очевидно са факт и все повече укрепват. Уверявам Ви, че ще направим необходимото Вашата благодарност да стигне до колкото е възможно повече служители на МВР.

 

ВАЛЕНТИН ПОПОВ

ПРЕДСЕДАТЕЛ

НА УС НА СФСМВР

През това време продължава работата по жалбата на СФСМВР до Европейската комисия във връзка с неизплащането нощния труд, трудът по време на празници и времето на разположение, като през юни 2013 г., представители на Генерална дирекция „Трудова заетост, социални въпроси и приобщаване“ изпращат писмо, в което уведомяват, че получените от националните органи (правителството на Република България) отговори  по казуса са неясни.  В допълнение, те информират Федерацията, че са поискали от националните органи да: предоставят допълнителна информация по въпроса за времето на дежурствата,  текста на Инструкция № 1з-2453 на МВР и да съобщят за горепосочените (проекто) изменения в законодателството в най-скоро време.

ЕВРОПЕЙСКА КОМИСИЯ

Генерална дирекция „Трудова заетост, социални въпроси и приобщаване“

Законодателство в сферата на трудовата заетост и социалните въпроси, социален диалог Трудово право

 

До

Г-н Валентин Попов

БЪЛГАРИЯ

 

Относно: Вашата жалба, регистрирана под номер СНАР(2011)03479

 

Уважаеми г-н Попов,

Във връзка с разменената между нас кореспонденция бихме желали да Ви предоставим нова информация по Вашата жалба относно разпоредбите и практиките по отношение на някои аспекти от организацията на работното време на служителите на българското Министерство на вътрешните работи, регистрирана под номер СНАР(2011)03479 и впоследствие прехвърлена към Е11- РПо* 4674/13/ЕМРЬ. Както знаете, след като задълбочено анализираха жалбата Ви, службите на Комисията изпратиха запитване до националните органи чрез системата Е11РГЬОТ.

 

а) Планирани законодателни изменения

От отговорите на българските органи става ясно, че България възнамерява да въведе в срок до 31 юли 2013 г. необходимите изменения и допълнения в подзаконовата нормативна уредба на МВР с оглед постигане на пълно съответствие с директивата по следните въпроси:

1. Регламентиране на максималния размер на извънредния труд в съответствие с член 6 от директивата.

Еигореап Сотпшззюп В-1049 Вгиззе1з - Ве1дшт / Еигорезе Сотт1зз1е, В-1049 Вгиззе! - Ве1д1ит. ТеюрИопе: (32-2) 299 11 11

2. Регламентиране на реда за полагане на извънреден труд над максималния размер, а именно със съгласие на служителя и без негативни последици при евентуален отказ в съответствие с член 22, параграф 1 от директивата.

3. Регламентиране на полагането на нощен труд.

Поискали сме от националните органи да съобщят тези (проекто)изменения в законодателството възможно най-скоро.

б) Понятие за работно време

По отношение на понятието за работно време националните органи посочват, че по силата на Закона за МВР, член 211, алинея 7, от министъра на вътрешните работи е издадена Инструкция № 1з-2453 от 4 декември 2012 г. за реда за разпределяне на работното време на държавните служители в Министерството на вътрешните работи, отчитането му и компенсиране на работата извън установеното работно време (ДВ бр. 99 от 2012 г.). В § 1, т. 3 от Допълнителните разпоредби на Инструкция № 1з-2453 от 4 декември 2012 г. е посочено, че време на разположение е времето, през което служителят е на разположение на ръководителя си извън работното си място с готовност при необходимост да изпълнява служебните си задължения, а според т. 4 дежурство е специфична организация на работата при подневно отчитане на работното време, като през времето на дежурство служителят се явява на работното си място и изпълнява служебните си задължения в рамките на продължителността на дежурството.

От информацията, предоставена от националните органи, не става напълно ясно дали цялото време, през което служителят е длъжен да бъде на разполжение за изпълнение на служебните си задължения на място, указано от работодателя, се счита за изцяло работно време, дори времето, през което служителят може да почива, ако не бъде извикан да изпълнява служебните си задължения, както и ако в конкретния случай не се наложи служителят да бъде извикан да изпълнява каквито и да било служебни задължения по време на цялото дежурство. Поради това по този въпрос поискахме допълнителна информация от българските органи.

в) Осигуряване на междудневна и седмична почивка

Националните органи посочват, че осигуряването на минимална междудневна и седмична почивка е уредено в член 12, алинеи 1 и 2 от Инструкция № 1з-2453. При разпределяне на работните смени и дежурствата на държавните служители се осигуряват не по-малко от 12 часа непрекъсната междудневна почивка и не по- малко от 36 часа непрекъсната седмична почивка. По изключение при

разместване на индивидуалните смени или дежурства се допуска непрекъснатата седмична почивка да бъде в намален размер, но не по-малко от 24 часа.

Във всички случаи на полагане на допълнителен труд общата продължителност на работното време не може да нарушава установената непрекъсната минимална междудневна и седмична почивка. С цел предотвратяване изпадане на служителите в състояние на умора или претоварване поради натрупване на последователни периоди на работа, в член 8 от инструкцията е предвидено, че непосредствено след полагане на труд извън установеното работно време, на държавните служители се осигурява не по-малко от 12 часа непрекъсната междудневна почивка или 36 часа непрекъсната седмична почивка. Последната по изключение може да бъде в намален размер, но не по-малко от 24 часа. Няма данни правната уредба, приложима за МВР, да съдържа дерогации по отношение на членове 3 и 5 от Директива 2003/88/ЕС).

За да можем да приключим анализа си по този въпрос, поискахме от националните органи да ни предоставят текста на Инструкция № 1з-2453.

г) Заключение

Поискахме от националните органи да:

1) предоставят допълнителна информация по въпроса за времето на дежурствата, и) да предоставят текста на Инструкция № 1з-2453 на МВР и ш) да съобщят за горепосочените (проекто) изменения в законодателството в най-скоро време. Ще Ви информираме своевременно за постъпилите данни.

Ако междувременно желаете да направите бележки по гореизложеното или разполагате с допълнителна информация за националната нормативна уредба и националните практики, службите на Комисията ще Ви бъдат благодарни, ако ни уведомите за това възможно най-рано, за да може Вашите съображения да бъдат отчетени при окончателната ни оценка.

 

Началник-отдел

С уважение,

.....................

Нa 7 октомври 2013 г., СФСМВР получава окончателно и официално писмо, с което е уведомена, че жалбата на Федерацията е прехвърлена към EU Pilot ( службите на ЕК се консултират с националните власти, чрез EU Pilot), а това означава, че България е на прага на стартиране на наказателна процедура, заради липсата на хармонизация между европейското и националното законодателство, по отношение на заплащането на труда през нощта, на празници и времето на разположение.

 

До г-н Валентин Попов

 

Относно: Ваше оплакване регистрирано под номер СHAP(2011)3479, прехвърлено в EU-Pilot 4674/13/EMPL с номер NIF 2013/4210

 

Уважаеми г-н Попов,

Във връзка с предишната ни кореспонденция, искаме навременно да Ви уведомим,че Вашето оплакване за правилата и практиките относно определени аспекти за организацията на работното време на служителите в МВР, което беше регистрирано под номер CHAP(2011)3479, впоследствие е прехвърлено в EU-Pilot 4674/13/EMPL.

Както вече сте запознат, службите на Европейската Комисия се консултират с националните власти чрез EU-Pilot. В резултат на това,мога да Ви информирам, че службите на Европейската Комисия отхвърлиха отговора на националните власти докато проекта за изменение на законодателството, което се планира не се хармонизира с националното законодателство в съответствие с Директивата и докато календара за приемането на това законодателство не е наличен. Сътветно Вашето оплакване е прехвърлено в NIF системата под номер NIF 2013/4210 .

С оглед горепосоченото, Комисията може да предприеме последващи действия. Ще Ви информираме своевременно за предприетите такива.

 

Искрено Ваш,

Мюрие Гуин

Началник Сектор "Заетост и социално законодателство и социален диалог" - ЕК

 

Успоредно с това продължава работата по изготвяне на нов закон за МВР. Ръководството на МВР през месец август 2013 година заявява, че планираните преструктуриране и съкращения в системата са съгласувани и подкрепени от синдикатите в МВР.  На 9 август 2013 г., СФСМВР излиза с категорична позииция, че с ръководството на МВР са водени разговори относно намеренията за преструктуриране на служби, съкращения в административния апарат на ведомството, както и разговори по отношение на социалната политика, която настоящият политически кабинет смята да провежда, но СФСМВР не е обявявала подкрепа за тези стъпки и намерения на МВР. В свое изявление, УС на СФСМВР уведомява, че възприема тези разговори за предварителни и с информативен характер, относно принципни идеи на политическото ръководство. Освен дистанциране от внушенията за подкрепа, от СФСМВР заявяват, че очакват МВР да им предостави в пълен обем конкретни данни и планове за реализирането на тези идеи, на базата на които след обсъждане между членовете на Федерацията да бъде изградена нейната позиция. От СФСМВР напомнят в своята позиция, че до  момента участват в една единствена работна група, към която имат резерви и тя е по промени на ЗМВР.

В края на своята позиция, УС на СФСМВР приветства активния социален диалог започнал в МВР след назначаването на г-н Йовчев за министър, както и предприетите от него конкретни действия, довели до разрешаването на няколко проблема, които се оказват непосилни за решаване от двете предишни правителства и изразява надежите това да се превърне в трайна практика във взаимоотношенията между МВР и СФСМВР.

През септември 2013 година е публикуван за обществено обсъждане проектът на нов закон за МВР, в който са включени голяма част от исканията на СФСМВР, поставяни години наред. Освен, че в новия закон се предвижда служителите в МВР да имат право да се сдружават и право на втора работа, в него е премахнат и един инструмент за репресия, а именно органът по назначаване да прекратява едностранно отношенията при придобиване на право на пенсия от служителя. Най-важна промяна, която е своевременен финал на няколкогодишна битка на ниво Европейска комисия е регламентирането на  заплащането на нощния труд, времето на разположение и трудът по време на празници на работещите в МВР.

СФСМВР заявява, че в проекта на закон за МВР не са предвидени важни неща, а именно обвързване на заплатата на служителите в МВР с минималната работна заплата и въвеждане на критерий за представителност на синдикалните  организации в МВР в рамките на Съвета за социално партньорство. И казват, че ще се борят тези промени да бъдат приети между първо и второ четене на Закона.

„Любов в отношенията политически кабинет-синдикат, особено в България трудно може да просъществува.“

Илия Кузманов – зам.-председател на УС на СФСМВР

На 3 октомври 2013 година в София се провежда заключителна конференция по проекта на СФСМВР "Социалният диалог: най-важния инструмент за социално отговорни реформи в сектор "Сигурност"“, финансиран от ЕК. Участие в конференцията вземат делегации от Холандския и сръбския полицейски синдикати, зам.-министри от Министерство на вътрешните работи и Министерство на правосъдието.  В края на конференцията е подписано споразумение за бъдещо сътрудничество между партньорите по проекта.

На пресконференция, проведена след конференцията на 30 октомври 2013 г., Валентин Попов – председател на УС на СФСМВР заявява, че Федерацията не е съгласна с предложенията за промени в ЗМВР. Според Попов, все още не е уреден проблемът с нощния труд на полицаите. В над 50 РПУ-та в страната има само по един криминалист, което означава, че той трябва да е всеки ден на работа. СФСМВР заявява, че едно от основните искания е Министърът да определи минимална численост на съставите на екипите на пожарната, защото сега те са на границата на санитарния минимум. Целта била да се намали извънредният труд.

На 10  октомври 2013 година се провежда конференция по проект „Професионалният стрес: най-голямото предизвикателство пред достойните условия на труд“, по време на която се обсъждат резултати от изследване, проведено сред членовете на СФСМВР и възможните мерки и политики за тяхното намаляване.

Преди конференцията се провежда пресконференция, по време на която представители на СФСМВР представят основните резултати, предложения за законодателни промени и за пореден път отговарят на въпросите за новия законопроект за ЗМВР.

По време на прескоференцията, представителите на УС на СФСМВР съобщават, че един от основните фактори, причиняващи професионален стрес сред служителите в МВР е ниският имидж на системата, често променящата се нормативна база, армейският стил на управление. Те споделят, че във фокус-групите, които са проведени са чули от колегите си, че началниците също са стресогенен фактор или по-точно тяхното отношение и начин на ръководене. Като че ли най-сериозният стресогенен фактор за служителите е, че се системата не е реформирана. От него са породени всички останали причини за стрес на работещите в МВР. Друга причина са заплащането и извънредния труд. Представителите на СФСМВР казват, че в София и в по-големите градове, покрай провеждащите се протести, е било генерирано сериозно количество извънреден труд.

„Става въпрос за надхвърляне на 30-40 часа над това, което би могло да се компенсира. Министерството направи някакъв опит да възмезди извънредния труд, това до известна степен реши проблема, но до края на годината има много време. Продължаващите протести ще генерират допълнителен извънреден труд и поне това, което аз виждам като решение на проблема, е привличане на допълнителни сили и средства на служители от други региони на страната. Това е нещо, което предстои да коментираме с министъра на вътрешните работи.“

 

На 30 октомври 2013 година,  СФСМВР излиза с официална позиция във връзка със заповед на министъра на вътрешните работи за преместване на държавни служители от Столична Дирекция на Вътрешните работи за срок от една година (т.нар. ротационен принцип), а същият ден полицаи от София излизат на спонтанни протести пред районните си управления. Действието на заповедтта е спряно още на същия ден, а малко по-късно е проведена и среща между синдикатите в МВР и заместник - министъра на вътрешните работи -  Васил Маринов и главния секретар на МВР - Светлозар Лазаров. Представителите на СФСМВР се противопоставят остро на издадената заповед, поради липсата на диалог и прозрачност при вземането на това решение и искат да им се представят мотивите и аргументите наложили издаването ѝ. Ръководството на МВР уведомява участниците в срещата, че заповедта се отменя, но СФСМВР настоява да ѝ бъде предоставено предложението на СДВР за изготвяне на тази заповед, за което е поет ангажимент от заместник-министъра на вътрешните работи.  СФСМВР за пореден път подчертава, че в подобни ситуации предварителното информиране и консултиране със синдикатите трябва да се превърне в постоянна практика, с оглед и на европейските стандарти, а предприемането на действия от подобен мащаб, без каквато и да е информация за целите и очакваните резултати, водят единствено до демотивиране и създаване на напрежение сред служителите на МВР.

 

На 9 ноември 2013 г., представители на СФСМВР подкрепят протеста на своите колеги от Синдикат на служителите в затворите в България (ССЗБ).

Синдикална федерация на служителите в МВР /СФСМВР/ подкрепя и изразява своята солидарност към справедливите искания на всички служители в ГД „Изпълнение на наказанията”/ГДИН/, членове на Синдикат на служителите в затворите в България /ССЗБ/.

Според СФСМВР е неприемливо във времена, в които официалната политика на Европейския съюз определя  хората като най-голямата ценност и основен ресурс в развитието на всяка една страна, да бъдат нарушавани основни трудови и граждански права.

Федерацията определя действията на служителите в ГДИН не като протест, а като кауза, в която на първо място се поставят достойните условия на труд, тъй като основният продукт от работата на всеки един човек трябва да допринася за развитието на общностите и семействата.

СФСМВР подкрепя ССЗБ, защото вижда, че техните искания са в пълно съответствие със стратегическите цели на Международната организация на труда, една от които е гарантиране на правата на работното място и получаване на признание и уважение за правата на всички служители.

От Синдикалната федерация, смятат, че е изключително несправедливо правата на задържаните да бъдат поставяни пред правата на хората, които пазят обществото от тях.

СФСМВР винаги е държала на честта и достойнството на  служителите в МВР и определя ситуацията на служителите в затворите в България като дискриминационна, неморална и несправедлива. 

От Федерацията вярват, че благодарение на широката обществена подкрепа и синдикална солидарност, исканията на ССЗБ ще бъдат удовлетворени.

УС на СФСМВР призовава всички свои членове да подкрпят протеста на колегите си от ССЗБ на 9 ноември 2013г., защото вярва, че няма нищо по-ценно от борбата за достойни условия на труд.

Напрежението и  недоволството сред служителите в МВР се увеличават от зачестилите командировки на гранични полицаи на българо-турската граница и нечовешките условия, в които трябва да изпълняват служебните си задължения. В края на септември 2013 г., в публичното пространство избухва скандал, свързан с изплащането на командировъчните на бургаски гранични полицаи, които са „орязани“ с 1/3. Нареждането за това намаляване на сумата е пристигнало, след като средствата вече са били преведени по личните им сметки.  Съгласно действащите нормативни документи те получават по 40 лв. за хотел и 20 лв. за храна на ден. До септември 2013 г. тази сума е била твърда и не е имало корекции в нея. Само при втората командирована група, ръководството се опитало да ореже разходите за настаняване и изхранване. Тогава обаче СФСМВР се намесва и парите са възстановени. Номерът с „орязаните“ командировъчни обаче се повтаря отново, когато в края на септември към Елхово се отправя поредната група от гранични полицаи. Те са общо 200 униформени от цялата страна. От Бургас тръгват 10 служители на Гранична полиция, а по картите им са преведни средства, които покриват 29 дневната им командировка. В късния следобед обаче сред шефовете настава смут, защото се оказало, че граничарите ще трябва да върнат половината сума за хотел. "Казаха ни, че хотелът вече се плаща по 20 лв., а не по 40, но още не са измислили как точно да ни уведомят официално, че трябва да връщаме пари", коментират потърпевши. Този проблем е решен, благодарение на намесата на СФСМВР  и порочната практика е прекратена окончателно в началото на ноември 2013 г.  

Освен неуредиците с парите за хотел и условията на труд, много сериозен е и проблемът с личните предпазни средства, за служителите, които извършват дейностите по задържане на емигрантите. СФСМВР взема решение да осигури на тези служители известно количество лични предпазни средства и дезинфектанти с цел избягване заразяване на служителите и техните семейства. На 12 ноември 2013 година закупените материали са предоставени на служители от РДГП Елхово от членове на УС на СФСМВР и председатели на синдикални дружества от региона.  СФСМВР дарява на служителите в този район предпазни средства /ръкавици, маски, средства за дезинфекция/, достатъчни за работа в следващите 10 дни.  УС на СФСМВР заявява, че разбира форсмажорните обстоятелства, пред които е изправена държавата, в това число и МВР, но декларира, че няма да допусне риск за здравето на служителите и отклонения от трудовите норми. В своя официална позиция, разпространена до медиите, СФСМВР заявява, че се надява проблемът с недостига на лични предпазни средства да бъде решен във възможно най-кратки срокове и всички рискове за здравето на служителите и техните семейства да бъдат ограничени.

 

На 29 и 30 ноември 2013 година., в град Банско, се провежда 4-та Национална конференция на СФСМВР. Приемат се насоки за работата на Федерацията за следващия двегодишен период и се избират нови управителни и контролни органи. Гласуван е и бюджет за 2014-2015г. Конференцията е почетена от делегации на синдикати от МВР на Сърбия, Холандия, Румъния и Европейския полицейски съюз. Получени са поздравления от синдикални организации в сектор „Сигурност“ на Република България. В официалната част на конференцията участие взема и зам.-министърът на вътрешните работи Васил Маринов, който отговоря в продължение на час и половина на въпроси, зададени от делегати на конференцията.

 

На 17 декември 2013 година е изготвено писмо и изпратено прессъобщение, с което СФСМВР поставя ултиматум за приемане на новия Закон за МВР.  Писмото е адресирано до  Председателя на 42-то НС – Михаил Миков с апел да се ускори приемането на законопроекта за МВР, както и предложените промени да бъдат обсъдени с техни представители на ниво парламентарни комисии. 

Това писмо е провокирано от липсата на какъвто и да е отговор на исканията на СФСМВР за срещи с народните представители, както и от факта, че в проекта на Закон за Министерството на вътрешните работи са залегнали редица синдикални искания, които по същество са решение на наболели проблеми в системата на МВР, рязко стоящи в настоящата сложна международна и вътрешна обстановка, и пряко рефлектиращи върху състоянието на вътрешния ред и безопасност в държавата.

От Федерацията информират, че са притеснени от получена неофициална информация, че е възможно приемането на новия Закон за МВР да стане факт едва през месец март 2014 г. Според тях такова отлагане би било рисково,  както за служителите в МВР, така и за сигурността и безопасността на гражданите на Република България.

Синдикалистите информират, че ако до 27 декември 2013г. не получат удовлетворителен отговор по повдигнатите въпроси, считано от тази дата Федерацията ще се намира в състояние на протестна готовност.

Въпреки предупреждението и категоричният тон на СФСМВР, законопроектът не е придвижен в 42-то НС и Федерацията обявява протестна готовност.

 

 

 

 

Back to top